torsdag 6. november 2025

Bygdekrangler

 

Bygdekrangler

 

Bygdekrangler er fascinerende. De krangler i alle bygder, og har gjort det til alle tider. Det er få ting som slår en god gammel bygdekrangel, og underholdningsverdien er alltid høy. Krav som må oppfylles for å oppnå definisjon bygdekrangel omfatter blant annet: gammel nok til at ingen kan huske hva den egentlig gjaldt, alle er enige om at motparten startet den, den fremmer ikke på noen måte bolyst og alle som ikke er del av den ler så rompa rister av deltakerne i krangelen.

 

Bestefar hevdet i sin tid at det var i Beisfjord de fant opp bygdekrangelen og at jeg aldri måtte finne på å flytte dit. Nå har jeg bodd i Beisfjord i 17 år og kan for så vidt bekrefte at bygdekrangelen lever i beste velgående her. Ikke sånn at det plager meg, siden jeg ikke tilhører noen av de stridende parter. Det er mer slik at om du spør noen fra familie A, så har de helt klart noe å anføre hva angår familie B. Da jeg flyttet til bygda fikk jeg høre fra en nabo tilhørende familie A at de fra familie B «just ikke er kjent for å arbeide seg svett». Noe lignende ble hevdet fra famile B`s hold vedrørende familie A. For ordens skyld; jeg er født og oppvokst i Håkvik. Her minnes jeg herlige gamle feider familier imellom, faktisk innad i familier også.

 

Problemet med slike stridigheter er at de som regel har sitt opphav for fryktelig lenge siden. Idet jeg kjenner visse medlemmer av de to ovenfornevnte anonyme familier så vidt godt at jeg har kunnet spørre, gjorde jeg nettopp det. Jeg fikk bekreftet at de slett ikke så med blide øyne på hverandre, men ingen husker hvorfor. Fra tiden jeg bodde i Troms ble det hevdet at det var i Storfjord de fant opp bygdekrangelen. Uten å gå nærmere inn på Storfjordinger og deres sikkert utmerkede krangler, kan vi nok slå fast at bygdekrangler finnes overalt. Hos oss i Ofoten er det slik at lokalavisa aldri har problemer med stoff i agurktiden. Journalister ringer bare til noen i Bjerkvik eller Gratangen. Her har de alltid gående opptil flere mer eller mindre utrolige stridigheter til oss andres store forlystelse. Jeg nevner i fleng skolekorpset med nedre aldersgrense 90 år eller der omkring. Den krangelen var en høydare og nådde til og med selveste statskanalen.

 

Jeg skal bevege meg inn på en skikkelig herlig bygdekrangel med røtter fryktelig langt tilbake. I Jerusalem har de kranglet i så mange år at ingen lengre husker hverken hvorfor eller hva de krangler om. De er bare forbannet på hverandre. Her, som i andre bygdekrangler, vet den ene parten at den andre parten begynte, og at de selv selvsagt har rett. Om man skal mekle i krangler er det gjerne slik at man som mekler må se om partene kan finne felles grunn, altså noe de kan enes om, for så å komme videre. I Jerusalem, som i andre bygdekrangler er de alltid enige om felles grunn, det er at det var de andre som startet og dermed har skylden. De kommer aldri videre derfra.

 

Jeg kan med en gang avkrefte at dette dreier seg om jøder og palestinere, selv om det jo er underholdende nok å følge norske debatter mellom mennesker som aldri har vært der, og langt mindre har særlig greie på annet enn at det selvsagt er den part de velger å støtte som har rett, hva nå retten måtte dreie seg om. Denne bygdekrangelen er for så vidt interessant nok, men det er i grunn lite nytt jeg kan bringe til torgs her. Jeg velger heller å se litt på en helt annen av Jerusalems bygdekrangler. Den involverer hverken jøder eller muslimer, og jeg er temmelig siker på at veldig få vet at den eksisterer, men den er underholdende nok likevel. Bygdekrangler dreier seg jo ofte om to parter. Denne omfatter ikke mindre enn seks.

 

Gravkirken, eller Oppstandelseskirken i Jerusalem har en lang historie. Det er viktig å forstå den lange historien fordi det aldri er mulig å anerkjenne en skikkelig bygdekrangel uten at historieforløpet er så langt tilbake at ingen andre enn ekspertkommentatorer på facebook kan uttale seg skråsikkert om den, og da kun etter intensivt googlesøk. Andre av oss leser heller faglitteratur, som viser til at kirkens historie kan spores helt tilbake til Hadrians gjenoppføring av byen etter Bar Kokhbas opprør i 132 e.Kr, og da som et tempel for guden Venus. Vi snakker altså om en skikkelig gammel bygdekrangel.

 

Vi tar noen kvantesprang og finner at det var Keiser Konstantin som beordret bygging av kirken i år 325. Historikere mener det var fordi hans kristne mor påsto å ha funnet rester av det sanne kors der. Offisielt regner vi at kirken var ferdig oppført på 400-tallet. Det er med andre ord gammelt nok til å være en bygdekrangel selv i Gratangensammenheng. Bakgrunnen for akkurat denne bygdekrangelen har noe med den kristne kirke å gjøre. Både jøder og muslimer holder seg dermed langt unna, de har jo evig nok med sin egen bygdekrangel.

 

Fra kirken stod ferdig på 400-tallet har ulike kristne grupperinger holdt liv i en seiglivet uenighet. I 1757 var området en del av det osmanske rike. Sultan Osman den 3. ble etter hvert så lei krangelen mellom de ulike kristne gruppene, den hadde vart i over 1300 år, at han tok dem i ørene en etter en og banket gjennom et dekret kalt «Status Quo». Dette ble senere til en skriftlig avtale. Her deles retten til bruk inn i ulike områder delt mellom greske, katolske, armenske, koptiske, syriske og etiopiske kristne menigheter. Inndelingen gjelder ikke bare områder, men også kirkens eksteriør. Den slår fast at ingen av menighetene kan gjør endringer på eksteriør eller områder uten etter avtale med de andre kristne grupperingene.

 

Som man kan skjønne måtte dette ende dårlig. I 1846 ble 40 mennesker drept da pilgrimmer og munker fra 6 ulike trossamfunn røk uklar om hvem som skulle få bruke alteret først under en påskegudstjeneste, her snakker vi gode kristne. Senere har det med jevne mellomrom blusset opp stridigheter, og bruk av vold har vært vanlig. Konflikten har alle ingredienser en god bygdekrangel forutsetter. Som i alle bygdekrangler finner man ingen løsning og selve kirken lider under sterkt forfall siden de ikke blir enige om noen andre ting enn at de andre har skylden. Vedlikehold eller bygging får vente, det er like vanskelig som å forsøke og bygge campingplass i Bjerkvik uten å få et helvete med naboene.

 

Senest i juni 2002 brøt det ut heftige slagsmål på plassen foran kirken. Munker fra den koptiske kirken kranglet med etiopiske munker og det gikk skikkelig hardt for seg. Ingen skal si at munker ikke kan sloss. Da de endelig ble skilt havnet 11 av dem på sykehus med til dels alvorlige skader påført av ulike relikvier og røkelseskar. Det hele startet den gang med at en koptisk munk flyttet på stolen sin for å få den inn i skyggen. Dermed havnet den visstnok på etiopisk område, noe som er nesten like ille som å sette foten 2 centimeter inn på naboens elgvald i Gratangsbotn.

 

Dette med stolen var et brudd på en gammel avtale meklet frem for 250 år siden. Her slo man fast at ingen trossamfunn kan entre et annet trossamfunns område uten etter avtale. De kan heller ikke skifte ut så mye som en takstein uten at alle 6 parter er enige. Det virkelig morsomme dreier seg om «Den ubevegelige stige». Opp mot en vegg på kirken står en stige. Den antas å være fra tidlig 1700-tall, og har stått på samme plass siden noen rett og slett glemte den der. Dermed omfattes stigen av avtalen. Den regnes som eksteriør og kan av den grunn ikke flyttes en millimeter. Stigen står i veien og har blitt forsøkt flyttet og endog stjålet og har utløst utallige stridigheter mellom partene.

 

Slik ser man hvordan bakgrunnen for en skikkelig bygdekrangel oppstår. En stol eller en stige er alt som trengs bare aktørene er gjenstridige, sta og troillat nok. For de som enda lurer på hvorfor presumptivt voksne folk innenfor samme jaktlag i Gratangen fortsatt gidder å anmelde hverandre og holde helvete i media om ingenting, kan de bare ta en tur til Jerusalem og flytte på en stige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar