mandag 11. januar 2016

Du grønne, glitrende julejåletre

Da har julen akkurat sluppet taket i oss. Pynten er såvidt ryddet bort, og man er kommet sånn noenlunde i gjenge igjen. Det er ikke lenge til vi starter opp igjen, advent er jo rett om hjørnet. Jeg stod her om dagen og bivånet det skue jeg skal forlyste mine øyne med helt frem til snøen smelter. Jeg tenker på juletreet. Dette en gang så stolte symbol på den glade høytid.
(Eksempel på stylet, tvilsom juletredragqueen).


Nå ligger det henslengt på verandaen, like tynn i hyssingen som Donald Trump, men uten den "imponerende" tupeen. Nåleavfallet ligger selvsagt stødd på snøen under det og vil påføre meg ekstraarbeide til våren når det skal børstes vekk. Hvert år lurer jeg på hvorfor jeg ikke tenner på det med en gang det hives ut. Fruen lurer selvsagt også på hvorfor jeg ikke gjør det. Er vel blitt en tradisjon.

Men se nå på dette treet. Vi er jo ute på skikkelig ville veier her. Jeg tenker på pynten og slikt. Vi slenger på glitter og fjas og ender opp med noe veldig suspekt noe. Julegrana styles som en dragqueen. Nå er jo det ikke så galt i seg selv, men grana er jo straight som en flaggstang. Du ser ikke en skjev gran, dragqueens derimot...

Sånn sett burde vi heller brukt furutrær alle mann. Furua er skeivere enn Jan Thomas og her kunne vi klint til med både pynt, botox og alt hva hjertet monne begjære. Det hadde vært helt naturlig. Et furutre kunne når som helst vært naturlig kulisse i et show med Chippendales uten at noen ville finne noe påfallende med det. Men hva har grana, straight som den er, gjort for å bli et slikt symbol?

Hvem var det som fant på å oute grana så dramatisk at den i dag fremstår som det skeive tårn i Piza til tross for at den er straightere enn paven selv?

La oss se litt på historien. Allerede på 1500 tallet startet skikken med treet opp i det katolske Tyskland. I 1882 ble det første juletre registrert i Christiania. Dette er greit nok. Men problemet oppstår når man tar selveste lovverket med i betraktningen. I 1882 var det strengt forbudt å være homofil i Norge. Likevel fant man det naturlig å hylle dragkunsten representert ved dette fordømte treet. Jeg tror det finnes en sammenheng her.

Kirken har etterhvert tatt treet inn som naturlig del, til tross for at den i mange år var skeptisk. Den samme kirken har etterhvert begynt å ta inn over seg at det finnes snille homoer også. Ser dere sammenhengen? Man aksepterer både juletrær og homser i kirken i dag. Verden har gått fremover altså, også i Kirken den norske (det står sånn i katalogen).

Men vi har likevel endel kristne sekter som ikke vil akseptere juletrær på noe som helst slags vilkår. Det representere fanden selv og må ikke fremstilles som noen slags avgud. De samme sektene sliter fortsatt med homser også. Disse sektene aksepterer glatt enhver homse som ikke fremstår som en bare han holder kjeft om at han er homo. De samme sektene har heller ingen problemer med at det plantes grantrær i Nord Norge selv om den er like unaturlig her oppe som homoer, i deres øyne, er.
Related image(Skikkelig straight, godkjent juletre uten pynt)

Logikken må altså være at grana er ok bare den ikke kommer ut av skapet ferdigpyntet. Omtrent som de som er skeive som ei furu. De slipper inn bare de ikke fremstår som skeive. Furua er selvsagt, skeiv som den er, ekskludert som juletre uansett. Men grana kan ha en fremtid i sektnorge, den er jo tross alt straight. Bare den ikke pyntes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar