Gamle ord og uttrykk 2
Begrepet
"Den gordiske knute" har vi fra Zevs tempel i oldtidsbyen Gordion.
Sagnet forteller at den som kunne løse knuten ville herske over Asia. For oss i
dag beskrives knuten som et uløselig problem. Alexander den store så løsningen
i sverdets makt og hogg den av. Kanskje kan vi se på ham som den første
populist. De kjennetegnes gjerne med enkle, tilsynelatende åpenbare, løsninger
på infløkte problem. Det faktum at løsningen sjelden er som Alexander og knuten,
synes ikke å påvirke politikere med en hang til slikt.
Et annet, beslektet, begrep kjenner vi fra "Columbi egg". Dette skal
etter sigende komme fra Columbus da han konfronterte kritikere som mente at de
også kunne ha oppdaget Amerika. Her iler jeg til med å påpeke at nordmenn var
der lenge før den gode italieneren, de oppdaget at det faktisk bodde noen der
allerede. Saken var den at han ba dem sette et egg på høykant, noe ingen
klarte. Columbus kakket da egget lett mot bordet slik at det knakk litt på
enden og ble stående. Da kritikerne viste til at dette jo var enkelt, kunne
Columbus hovere med å spørre hvorfor de da ikke fant Amerika selv. Som vi jo
alle vet, hadde Columbus denne historien fra en italiensk arkitekt ved navn
Filioppo Bruneleschi, og har dermed feilaktig lånt sitt navn til begrepet. I
ettertid greit nok siden Bruneleschis navn er alt for vrient til å huske, langt
mindre brukes til slikt.
Navnet skjemmer, som kjent, ingen. Likevel kan det å knytte navn til begreper
være av avgjørende betydning. Et eksempel på dette er selvsagt Adolf Hitler og
hans muntre venner. Det har seg slik at den godeste Adolf egentlig kom fra en
østerriksk familie ved navn Schicklgruber (neida, jeg tuller ikke)! Hans far
Alois var uekte sønn av Maria Anna Schicklgruber. Hvem hun produserte Alois med
er langt mer usikkert. Det stod visstnok mellom en velstående kjøpmann ved navn
Hiedler eller hans arbeidsløse lømmel av en bror. Hitler selv var veldig
opptatt av å utelukke en jødisk kjøpmann ved navn Frankenberger som kandidat,
uvisst av hvilken grunn. Gamle Alois falt til slutt ned på navnet Hitler, en
omskrivning av Hiedler. Adolfs bestemor var uansett "hissig på
grøten", får en si. Det er vel nærliggende å tro at en bevegelse som
hyllet sin leder med hilsenen Heil Schiklgruber neppe ville oppnådd den samme
"herostratiske berømmelse" som ble Hitler til del, noe jeg straks
kommer tilbake til.
Ord og begreper er kjempemorsomme, spesielt når de brukes uten at man egentlig
kan dem. Slik ble det å "bøye seg i hatten", skiløperen Heidi Wengs
ufrivillige humoristiske bidrag i så måte. Hennes forsøk på å "bøye seg i
støvet" leder oss, uten sammenligning for øvrig, over til det å bli
"herostratisk berømt", altså en berømmelse man får for en slett
handling og som man ikke ønsker å få æren for. Denne beskrives best med
krangelen mellom Finansminister Siv Jensens og Trine Schei Grande i deres
desperate forsøk på ikke å sitte igjen med "svarteper" etter det
famøse vedtaket om poseavgift. Det å sitte igjen med «svarteper» beskriver en
tilstand hvor man tildeles ansvaret for noe man slett ikke vil være bekjent
av.
Det å "legge et egg" er et begrep som gjerne kan knyttes til dagens
populistiske politikere. Det viser til en handling som i beste fall kan
beskrives som en tabbe og forklarer gjerne hva som skjer når populister får
sjansen til å smelle til med sine enkle løsninger og hvordan krasjen med
virkeligheten kan smerte. Begrepet forklares best for historieløse med mye av
det USAs nye president oppnådde i sin periode. Jeg ser ikke bort fra at han
mottar et kjempetilbud fra norske Prior nå i ettertid. "Drite på
draget" og å "bæsje på leggen" er andre, mer folkelige begreper
som brukes i samme åndedrag. Å forsøke og få Trumps tilhengere til å forstå dette
vil nok være å kaste "perler for svin". Til mine elever, la meg
straks legge til at hver av dem besitter en IQ, moral og demokratisk sinnelag
som utklasser Trump, hender det at jeg ber dem ta en pause med ordene "jeg
kommer straks tilbake og kaster flere perler". Jeg tror ikke fornærmelser
egentlig teller når de som mottar dem ikke forstår at de blir fornærmet.
Dette med forståelsen kan ødelegge ellers flotte ordtak. Da jeg i en tale for
noen år siden skulle berømme forrige taler med å vise til det umulige i og
"hoppe etter Wirkola", falt det "dødt til jorden" idet
forsamlingen talen var myntet på var 17-18 år gamle. Jeg vil anta at de nok
funderte veldig på hvilken film av Wirkola jeg refererte til. Idoler skifter
gjerne med generasjoner selv om navnet er det samme. "Dødt til
jorden" minner forresten ikke så lite om et annet uttrykk en, noe
tilårskommet, kollega benyttet da han forsvarte sin troskap mot sin kone med
ordene "død fugl faller ikke ut av redet". Om dette viste til troskap
eller evne vil jeg ikke ha noen formening om.
Salig bestemor hevdet ofte at "det er for sent å snyte seg når nesa er
borte", et tvillinguttrykk av "det er for sent å stenge stalldøra når
hesten har rømt". Dette beskriver en situasjon hvor man forsøker å rette
opp en katastrofe som allerede har hendt, i ettertid, med virkemidler som burde
vært tatt i bruk for å forhindre den samme katastrofen i å oppstå. Det viser
seg at folk har en tendens til å bli svært opptatte av å kjøpe brannvarslere
etter at brannen er slukket. Min nå, godt voksne sønn, kom gjerne med buksa
full av bæsj og påberopte seg hjelp til å gå på do da han var noe yngre enn nå.
Politikere som har ansvar for beredskap har også gjerne et behov for å finne en
do etter at de har "bæsjet på leggen". Den samme sønnen lærte for
øvrig å ikke drite i buksa på en noe spesiell måte. På en jakttur senhøstes
(han satt i bæremeis med hørselvern) dreit han heller i buksa enn å be om å få
benytte utedoen på hytta, det var noe kaldt på ramma må vite. Jeg kakket da
hull i isen på vannet og vasket skitræva i råka. Mye hyl og spetakkel, men han
lærte fort. Et utslag av at "som man reder ligger man". Han får for
øvrig ikke stelle for meg når jeg blir gammel og senil. Her foretrekker jeg å
være "føre var, enn etter snar".
Å "havne i den onde sirkel" er en lite misunnelsesverdig situasjon.
Den beskriver det å være fanget inn i noe ubehagelig du ikke kan komme ut av,
ikke ulikt når fruer skal "snakke sammen" med ektemenn. Gjerne om
følelser og annet de påstår vi ikke har. Dette er selvsagt bare tull idet menn
fint kan føle for eksempel både sult og kåtskap. Vi kan også føle redsel i
slike samtalesituasjoner, det er uansett en ond sirkel. Det å bryte ut av en
ond sirkel er ikke lett. Fremfor den onde sirkel er det nok uansett bedre å
havne i den "gode trekant". Dette siste lar jeg henge i luften i
frykt for at noen skulle tro jeg visste noe om hva dette kunne dreie seg om. Vi
kan si det slik at den ektemann som vet noe om dette, lett oppnår overfornevnte
"herostratiske berømmelse" hos sin kone. Kvinner kan være vanskelige
sånn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar