Erotikk er ikke noe nytt. Selv Adam og Eva hadde sex minst
tre ganger. Fra tidenes morgen har erotikk og handlinger knyttet til dette vært
en forutsetning for videre forplantning og spredning av ens gener. Likedan har
de sykdommer som kan følge av erotisk virksomhet fulgt mennesket fra tidlig av.
Det er ikke bare faren for å bli tatt på fersken av fruen som burde gjøre at du
holder deg unna utroskap. Det kan fort være litt problematisk om din trofaste
kone på legebesøket får vite at hun har fått en kjønnsykdom ut fra intet. Da
bør du være like god å prate for deg som salig jomfru Maria. Hun fikk Josef til
å tro at hun ble besvangret av den hellige ånd, noen vil den heldige hånd eller
deromkring.
Allerede i 4. Mosebok presenteres vi for noe av det første
vi mener å kjenne som veneriske sykdommer. Etter 40 års vandring i ørkenen slo
israelittene seg ned nær byen Sittin ved Dødehavet. Her bodde de side om side
med moabittene. Israelittene fant selvsagt interesse i de moabittiske damer og
det gikk ikke likere enn at de begynte å hore rundt med moabittiske kvinner,
med den følge at 24.000 døde av pest, om vi skal tro Bibelen. Forskere antar at
denne pesten var sykdommer av såkalt venerisk natur.
Nå var det kanskje ikke så rart at disse moabittene smittet
våre jødiske venner. De nedstammet fra Bibelens Lot. De som kjenner sin Bibel
vet at Lot stakk av fra syndenes Gomorra og overlevde selv om kjerringa ble til
stein fordi hun ikke lyttet til hva Gud sa om ikke å snu seg og se når Herren
straffet byen. Ikke siden Edens hage har kvinner greid å styre sin
nysgjerrighet, visse ting endrer seg ikke. Lots barn avlet frem Moab gjennom
incestuøs omgang. Om det var dette som ga hans barn lav seksuell moral vites
ikke, men israelittene fikk nå kjørt seg med moabittdamene. Resultatet ble som
man kan forvente, mange såre snurrebasser.
Gjennom årene har vi prøvd det meste for å helbrede disse
sykdommene, med vekslende hell. Sykdommene kunne variere fra relativt ufarlige
men ubehagelige konsekvenser, til skrekkelige lidelser med døden til følge.
Dessuten hadde disse sykdommene en tendens til å føre til sosial
stigmatisering. For katolske geistlige var det dessuten en delikat øvelse å skulle
forklare hvordan du hadde skaffet deg en sur en uten å bryte det påbudte
sølibat. Man mente dessuten tidlig at det var ren usedelighet som var bakgrunnen
for at du ble syk. Sex utenom ekteskapet fører til sykdom, noe Krf sikkert
kunne brukt i dag.
Usedelighet kom selvsagt fra prostitusjon, og siden det var
menn som fikk det av kvinner var altså kvinner de skyldige. Ikke noe nytt her
altså. Dessuten var mange av bordellene også et oppkomme av fyll og fanteri.
Når man på toppen av fyll og fest, finner at menn blir fristet av løsaktige,
usedelige kvinner, skjønner man jo at man måtte ta dette på alvor. I Norge ble
dermed bordeller forbudt. Det skulle vel tatt seg ut om menn ble uskyldige ofre
for usedelige kvinners smitte. Seksuell omgang utenom ekteskap ble kriminelt,
noe som hjalp like lite da som i dag.
Men helbredelse måtte jo til. De som drev med helbredelse på
den tiden hadde enda ikke hørt om en av legeetikkens grunnregler: «Primum non
nocere» (først og fremst, å ikke skade noe). Dette førte til noe spesielle
måter å «helbrede» på. Kvikksølv var mye brukt. Dette kunne svelges, smøres på
området som trengte behandling, eller åndes inn. Summen av dette var faktisk at
noen pasienter mente de opplevde kortvarig bedring av symptomene, før de døde
av forgiftning senere. Kvikksølvforgiftning hadde en tendens til å påføre
pasienter de utroligste lidelser før de døde. Det var for eksempel ikke uvanlig
at nesen ble tært bort, håret falt av og issen ble full av åpne sår som ikke
grodde.
Årelating var her som ellers populært. Ulike leger hadde
ulike steder på kroppen de mente årelatingen fungerte best. Bakgrunnen for
tanken om at man skulle bli bedre av det meste ved årelating var at det var
ubalanse i væskene. Dermed tappet man blod slik at balansen kunne bli
gjenopprettet. Dersom du ikke døde, kunne det jo hende du ble bedre, og
suksessen var et faktum, og om du døde kunne du jo ikke klage. Videre fantes
det såkalte kloke koner som hadde andre mer eller mindre fantasifulle måter å
helbrede på. Voldtekt av barn kjenner vi til fra rettspapirer. Her har altså
mannen voldtatt barn med den tanke at perversiteten skulle rense mannen for
sykdom. Ideen lever enda i deler av Afrika. Det er ikke lenge siden daværende
president i Sør-Afrika kunne berolig alle med at hans utsvevende sexliv ikke
kunne føre til HIV-smitte, idet han alltid dusjet etter sex.
Mer uskyldig var rådet om å skrive en personlig henvendelse
til Gud på et papir. Dette papiret skulle så legges på pasientens nakne legeme
med teksten mot huden. Ulike former for seksuell kontakt med dyr har
forekommet. Tanken var at man etterlot sykdommen i dyret. Det sies at kondomet
ble oppfunnet i Asia, de brukte sauetarmer. Senere fant visstnok skottene ut at man kunne ta tarmen ut av sauen
før bruk, men det er nå en annen sak. Dessuten var også urin en foretrukket
løsning idet man kunne koke ut sitt eget utslipp. Det som ble igjen ble så
tvunget i dyr på den ene eller andre måten. Dette skulle føre til at sykdommen
ble trukket ut av pasienten og inn i dyret. Man hadde ikke noe oppegående
system for dyrevelferd i de dager.
Her, som ved så mange andre sykdommer, ble det meste bedre
da vi ved en tilfeldighet fant opp penicillinet. Gjennom moderne medisin har vi
etter hvert funnet god behandling mot mye svineri, og bruk av kondom er svært
effektivt. Også her er det all grunn til å le av antivaxxere. I dag finnes det
effektive vaksiner mot seksuelt overførbare sykdommer. Det eneste som mangler
er vaksine mot ren dumskap. Hadde vi hatt det er jeg nok likevel redd antivaxxerne
hadde vært for dumme til å ta den så det hadde neppe hjulpet likevel. Man kan kanskje
se antivaxxere som en kjønnssykdom, de er også et resultat av seksuell omgang.
For egen del fikk jeg i en alder av 18 år en uventet suvenir
fra en jente i Harstad, det har jo sjelden kommet noe godt fra den byen. Jeg
har tidligere fremholdt at historien om Jesu fødsel egentlig var tenkt lagt til
Harstad og ikke Betlehem. Dette strandet idet man ikke kunne finne tre vise
menn og langt mindre en jomfru der, men det var en digresjon. Besøket hos salig
doktor Reithe på Ankenes legekontor prøver jeg enda å glemme. Han ba meg dra
ned buksa, tok stoltheten i sin behanskede hånd og uttalte «Nei Vidar, dette
ser ikke bra ut. Vi må nok amputere». Deretter lo han seg halvt i hjel. Jeg
fikk heldigvis en effektiv salve, problemet ble løst, og jeg lærte et og annet
om harstadjenter.
Etter at jeg traff min kone har det heldigvis ikke vært noe
problem. Jeg mente det jeg lovet presten og biskopen. Dette skjedde faktisk. Vi
kan skryte av å være bedre gift enn de fleste. Vi ble viet av en prest med en
biskop som vitne. Dessuten har jeg observert fruens håndlag med kniven gjennom
årene i diverse sammenhenger, og er vel kjent med hennes bråsinne. Utroskap er ikke
et alternativ.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar