"Salige er de som sørger, for de skal trøstes". Slik
lyder det i Bergprekenen 5.4, og vi skjønner allerede her at Jesus hadde
omtanke for fremtidige Liverpooltilhengere og kjøpere av franske biler. Han
brydde seg åpenbart om de mest enfoldige blant oss. Han kunne kanskje like
gjerne sagt "salige er treskallene, for de skal ikke drukne", det
ville vel betydd omtrent det samme.
"Gi sterk
drikk til den som er sin undergang nær, og vin til den som er bedrøvet i
sjelen!" Jepp.- Dette finner du også i Bibelen, nærmere bestemt Salomos
ordspråk 31.16. Det finnes med andre ord trøst å få. Den som er bedrøvet i
sjelen er gjerne sørgende, noe mange er/har vært, og dermed berettiget vin.
Mengden er ikke nærmere angitt, så jeg regner med at dette er noe man selv
avgjør.
Når er man sin
undergang nær? dette beskrives ikke tydelig og det åpner derfor for tolkning.
En følelse av at det går skeis kan oppleves som undergang god nok og dermed
kvalifisere til en konjak eller to. Dersom du går gjennom en jernbaneundergang
ser jeg heller ingen grunn til å spytte i glasset.
Paulus slo
også et slag for de edle dråper som kommer fra vinrankene."Drikk ikke
lenger bare vann, men nyt litt vin for din mave og dine jevnlige
sykdommer", slo han fast i Timoteus 5.23 i et brev til en venn som led av
sykdom.
Det finnes med
andre ord mange gode grunner til å nyte et glass eller to.
Om man lurer
på hva all denne drikkingen kan føre til, kan man slå opp i salmene
104.15:"Og vin gleder menneskets hjerte, så den gjør åsynet mer skinnende
enn olje, og brød styrker menneskets hjerte." Vi ser altså at også
utseendet forbedres med tilstrekkelige mengder vin, dog påpekes det at man nok
bør spise noe også. Med andre ord bør man ikke drikke på tom mage. Ellers er det
jo mye godt vett i det gamle ordtaket; "Du skal ikke drikke mer enn du er
i stand til å løfte". Gjør man det vil man fort kunne oppleve at knærne
bøyer svakt bakover. Da har du drukket for mye.
Bibelen oppfordrer, som vi ser, til nær sagt uhemmet
drikking. Da er det underlig at det fra mennesker i Norge, fra tiden før denne
boka fikk innpass i vår kultur, kommer advarende pekefingre. Følgende finner du
i Håvamål: "Mjødbegeret skal du tømme,men hold måte med drikk, tal det
som trengs eller kalle det uskikk vil ingen gjøre om du så går tidlig til
sengs." De drev altså ikke bare med voldtekter og fyll, gamlegutta.
Min oppvekst i ei lita bygd,
som lå under for tunge religiøse dogmer, lærte meg mangt om all galskapen
alkohol og dans kunne føre til. Man burde knapt nok drikke vann, mens
predikanter advarte mot stående samleie da dette kunne føre til dans. Underlig
er det da at selveste Bibelen beskriver slik festkultur mens våre bedrukne
forfedre prediker måtehold. Nå skal det nok sies at gutta for 1000 år siden nok
kunne ta seg en fest eller to, gjerne på rad, også. Likevel var der ingen heder
i å være alkoholisert, noe som heller ikke Bibelen forfekter.
God helg når den tid kommer, nyt god mat og gjerne drikke, men lytt til visdommen i våre forfedres diktning
"Mye øl og sterkt å drikke gavner ingen norrøn mann, under rusen er
han ikke herre over sin forstand". Moralen er at vi bør nyte med vett og
forstand, og i dette er det vel vanskelig å være uenig?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar