For noen år
siden, mens verden enda virket, dro jeg på ferietur til det gamle osmanske
rike. Dette avstedkom disse tankene:
Sittende/liggende i Tyrkia (stryk det
som ikke passer) under det gamle osmanske rikets hete sol gjør man seg noen
tanker. Noen av tankene går til fornuften i det å sitte stille og tylle i seg
øl, og fører til at man tar joggeskoene frem og løper en times tur. Det kan
sies mye om å ta en løpetur i 40 grader. Det kan faktisk sies jævlig mye, men
gitt temperaturpåkjenningen fraholder jeg meg fra det nå.
Det man ser på denne måten, løpende
altså, er et usminket bilde av hvordan det står til i dagens Tyrkia. Jeg må her
fremholde at, alderen til tross, er jeg fortsatt i stand til å tilbakelegge en
anstendig distanse løpende, om enn i mer sedat tempo enn før. For jevnaldrende
som føler seg kallet til å lage humor av dette kan vi diskutere det mens vi
løper en tur sammen.
Nok om det. Jeg har jo lenge hatt mer
enn et skjevt øye til franske biler. Når man ser seg om i dette store landet,
forstår man at min antipati mot ubrukelige kjøretøy må analyseres i en langt
større sammenheng enn jeg så langt har forstått. Studier i marken gir ofte et
større perspektiv og jeg ser det hele klarere nå.
I Norge har jeg trodd at vi har
blitt overstrømmet av biler av tvilsom kvalitet av prismessige grunner. Dette
er selvsagt feil. Det er ikke mulig å tjene penger, uansett priser i Norge, på
biler med mindre de virker. Dette på grunn av norske garantilover. Altså må det
være andre grunner til at bilene tvinges på de mindre kvalitetsbevisste blant
oss.
Vi må tilbake til franskmennenes
atomsprengninger på Mururoaatollene på nittitallet for å finne grunnen.
Norge protesterte kraftig på dette den gang (en gang var vi faktisk villige til
å stå opp for noe). Dette gikk ikke upåaktet hen hos stolte franskmenn. De
skulle ha seg frabedt at en lilleputtnasjon høyt mot nord skulle være uenige
med dem. Derfor vedtok den franske regjering, over et par glass dårlig fransk
rødvin, at Norge skulle straffes hardt. Dermed ble landet overstrømmet av disse
merkelige kjøretøyene, som unntaksvis virker.
I lys av norske garantibestemmelser
ble dette selvsagt en dyr affære. Saken er den at hver fransk bil i Norge er et
blødende sår i den franske økonomi på linje med min private boikott av konjak
etter prøvesprengningene, med tanke på å skape forvirring i den franske økonomi
(Jeg venter en telefon fra den franske president med bønn om å kjøpe konjak istedenfor
brandy av alle andre lands kvalitet for å berge Frankrikes økonomi).
Hva som virket best av min boikott,
eller salg av franske biler er vanskelig å si noe sikkert om. Her er det min
løpetur i Tyrkia kommer inn. De stakkars fattige tyrkiske bønder, som ikke har
andre ønsker enn å leve i fred i tillegg til at det må gå til helvete med de
forbannede grekerne, må betale prisen for vår motstand mot atomprøvesprengningene.
For å få tilgang til franske våpen de
kan skremme grekerne med, må de importere
monstermengder av franske biler. De som må betale prisen er selvsagt bøndene.
Du ser ikke en tyrkisk minister i fransk bil. Landet, i hvert fall det jeg
løpende rekker over, drives fremover/bakover (stryk det som ikke passer) av
biler med fransk opprinnelse. Det meste heter Renault og tilsvarer et fransk
billigmerke, noe som sier sitt.
Da Renault for noen år siden bestemte
seg for å satse på kvalitet, brukte de store midler for å lære sine ingeniører
å stave ordet. Etterpå brukte de like store midler på å lære selgerne å uttale
det. Dette bilmerket et det altså som kjører varer til og fra i Tyrkia. Med de
begrensninger ytringsfriheten har i dette prøvede landet er det selvsagt
vanskelig å protestere. Her kan franskmennene fritt finansiere underskuddet
salget i Norge genererer. Alle kjører franske biler. Det er derfor Tyrkia
virker så dårlig. Sannheten må skjules og dermed blir det begrensninger på
ytringsfriheten.
Skal man få til et reelt demokrati i
Tyrkia med ordentlig ytringsfrihet må man med andre ord starte med å fortelle
sannheten om franske biler i Norge, samt gi de stakkars fattige bøndene i
Tyrkia biler som virker. Og alt dette vet du nå på grunn av min treningstur i
40 grader i Alanya.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar