Når man kommer ned til Oslobyen og
setter seg i leiebilen blir man plutselig klar over at man ikke lenger er alene
på veien. Det er veier overalt og rushtrafikken blir liksom litt mer intens enn
den føles i Beisfjord. Ikke det at vi ikke har rushtrafikk i Beisfjord, men det
er nok litt flere biler å forholde seg til i Oslo sentrum en fredags
ettermiddag. Dessuten er jeg jo ikke så vant med sentrumstrafikk idet jeg ikke
bor i sentrum av Beisfjord, men huset
ved siden av.
Uansett. Man møter altså mange
mennesker, ja man kan nesten si man får nye venner. Ikke sånn å forstå at man
får pratet med dem. Nei, det er noe med det å kjøre sammen i kø når det er
flere felt. Trafikken beveger seg sakte før den stopper helt opp, for så å
bevege seg igjen. Når du har sittet slik en stund, begynner du å se at bilen
ved siden av er noe du kan forholde deg til. Du har på en måte etablert et
forhold til den. Den er nær deg og betyr mer for deg enn den som hastig stryker
forbi i venstre felt hvor køen enda ikke har stanset opp.
Det ene feltet beveger seg fremover,
mens det andre står stille. Så stanses ditt felt og det andre beveger seg.
Etter mange gjentakelser finner du at Fiaten du stod sammen med for en time
siden plutselig befinner seg ved siden av deg igjen. Du blir liksom litt glad
over gjensynet. Du ser at damen bak rattet fortsatt peller seg i nesa, mens hun
har blikket rettet stivt fremover. Om hun slumper til å se til siden og slik
møter blikket ditt kan du være sikker på at hun ser rett frem igjen straks. Hun
hadde kanskje ikke tenkt på at noen skulle se henne pelle seg i nesa. Men du
kjenner henne igjen; hun er som deg selv. Kanskje peller du deg selv
ettertenksomt i nesa mens du undres på
hvor hun skal i dag. Kanskje skal hun hente barnebarnet for helgebesøk tenker
du, mens du ser ditt eget barnebarn i tankene, trygt plassert i sikkerhetsselen
i baksetet; et vakkert bilde. Du blir litt glad i den nesepellende damen som
egentlig er en hyggelig bestemor som gleder seg til å fortelle eventyr til
barnebarnet.
Fyren i Mercedes i høyre felt prater i
mobiltelefon. Han er sikkert direktør og dermed både en viktig og opptatt mann.
Kanskje er han ikke så opptatt likevel, men det er noe med det å kjøre
Mercedes. Det har med forventninger å gjøre. Man må se opptatt ut når man
kjører Mercedes. Derfor har fyren mobilen mot øret hele tiden, hvis han bruker
handsfree vil jo ingen se at han er opptatt. Dessuten viser han omverdenen at han
er direktør, en viktig mann med god økonomi som har råd til boten om han blir
tatt med mobilen mot øret Kanskje har han egentlig ingen å snakke med, han bare
later som. Der han sakte kommer opp på min høyre side idet hans felt beveger
seg mens mitt står stille, kjenner jeg at jeg synes synd på ham. Jeg tror det
er en svært ensom mann i Mercedes som glir forbi for syttende gang, eller var
det attende. Det kan uansett ikke være mye strøm igjen på mobilens batteri,
tenker jeg.
Damen i gammel Opel rett foran meg er
nok veldig oppgitt nå. Selv synes jeg det er underholdende å se ungene i
baksetet klatre rundt i fri dressur. De er selvsagt utålmodige og vil ikke
lengre sitte med seler på. Damen snur seg stadig bak og roper et eller annet de
ikke bryr seg om. Jeg hører jo ingenting siden jeg sitter i en annen bil, men
det ser ut som hun roper og er temmelig sint og det er jo ikke så rart hvis de
ikke bryr seg om hva hun sier. Selv ville jeg ikke satt pris på om ungene ikke
hørte etter hva jeg sa, man blir jo fryktelig stresset i en slik situasjon med
biler rundt på alle kanter. Jeg husker godt når ungene var små og ikke ville sitte
i ro. Vi har altså noe til felles, damen og jeg. Hadde vi hatt tid kunne vi
sikkert sittet på en kafe og snakket om dette, ledd litt over hverdagens stress
og utålmodige unger.
Det er lenge siden jeg har sett den
hvite varebilen nå, men der tar jeg den igjen. Den har sin faste plass i køen
noen biler foran mannen i Mercedes, jeg er usikker på om de kjenner hverandre
mannen i Mercedes og han i den hvite varebilen. Det står Fjaler entreprenør på
siden av bilen. Inne i bilen sitter en ung mann og synger. Ja, jeg vet jo ikke
om han synger siden jeg ikke kan høre noe, men munnen beveger seg som om han
synger. Jeg griper meg i å nynne med, men det er litt vanskelig siden jeg ikke
aner hvilken sang det er han nynner på.
Han er sikkert på vei hjem etter en lang
arbeidsdag. Jeg ser at bilen er relativt gammel og svært skitten. Det er noe
suspekt med bilen og den unge mannen egentlig. Bilen tilhører åpenbart en
entreprenør av et eller annet slag. Hvem vet om han følger alle lover og
regler? Kanskje driver han med svart arbeid? Han kjører kanskje rundt her uten
å betale skatt. Han har muligens tre rumenere ansatt på slavekontrakt. For alt
jeg vet sitter de bak i bilen, Det er ikke vinduer i varebilen og derfor kan de
ikke se om det sitter noen der. Siden bilen har grønne skilter ville det også
vært ulovlig å ha noen sittende bak. Han er sikkert på vei for å sette dem av i
det nedslitte, brannfarlige losjiet de får som del av en luselønn ingen
egentlig kan leve av.
Jeg synes synd på rumenerne i
varebilen. De har sikkert familie hjemme, men arbeidsledigheten har drevet dem
i hendene på den kyniske unge fyren fra Fjaler entreprenør, som nå sitter og
nynner glad over ukas inntekt som han ikke betaler skatt av i det hele tatt. Arbeiderne
hans sulter og konene deres drives til prostitusjon hjemme i Romania mens
ungene går for lut og kaldt vann. Jævla drittsekk! Hadde vi stått stille litt
lengre, kunne jeg kanskje gått ut og sett om det virkelig satt tre stakkars rumenere
bak i bilen hans, men trafikken beveger seg igjen og der forsvinner hans felt
for langt frem til at jeg kan se den. Jeg burde kanskje ringt politiet, men
gjør det ikke. Det er jo slett ikke sikkert det er noen rumenere bak i bilen i
det hele tatt. Det kan jo hende jeg bare lar fantasien løpe løpsk.
Etterhvert begynner jeg å forstå
hvorfor trafikken beveger seg så sakte. De tre feltene skal bli til ett. En
stor blinkende pil viser at de til venstre skal inn i mitt felt, likeså de til
høyre. Ideelt sett skal man da bruke glidelåspinnsippet og slik få en effektiv
innsnevring. Vi gjør det ikke særlig effektivt, men jeg kommer meg da videre og
befinner meg plutselig alene på en helt vanlig vei med et felt i hver retning.
Det er ikke lengre noen kjente her. Det er bare korte møter hver gang du møter
en bil. Det er liksom ikke tid til å bli kjent med de du møter. Du rekker knapt
å se hva slags bil de kjører engang.
Jeg lurer på hva som skjedde med
mannen i Mercedes. Har han begått selvmord fordi han var så ensom? Kanskje har
han funnet en dame og er veldig lykkelig? Jeg håper det. Ungene til damen i Opelen
er sikkert på skolen nå. Der får de sikkert utfolde seg og bli til gangs
mennesker får vi tro. Hva damer i Fiater gjør når de ikke står i kø i Oslo
sentrum er ikke godt å vite, men jeg håper ihvertfall de tre rumenerne får
tarifflønn heretter.
Det er rart med det. Selv om man
befinner seg i Oslobyen i en kø med vilt fremmede mennesker får man en slags
kontakt med dem, man blir litt kjent med dem; ikke ulikt bygdefellene man møter
på Beisfjordveien hver dag. Man hilser på dem med en hevet hånd, men vet ikke
nødvendigvis særlig mye om dem. Du ser dem ofte nok til å føle deg forpliktet
til å hilse, men du kjenner dem egentlig ikke. Kanskje er det slik at vi rett
og slett mangler en kafe i bygda? Hadde vi hatt en slik kafe kunne jeg sittet i
ro og mak, blitt kjent med mine sambygdinger og hatt mindre tid til å tenke
slike tanker fra en kjøretur i leiebil i Oslo. Eller kanskje burde vi bli
flinkere til å gå på kaffebesøk til naboen?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar