mandag 20. november 2023

Stigmatiserende navn og dustete fordommer

 

Svenske ornitologer har tatt til orde for å endre navn på fugler med artsnavn som kan oppfattes som stigmatiserende. I første omgang dreier dette seg om negerfink og sigøynerfugl. Så langt er det ikke klart hva navnene på de nevnte fuglene kan være, men de er nok ganske sikkert mindre stigmatiserende. Vi får anta at dette også gir bedre dyrevelferd for nege….unnskyld finkene.

 

Rent umiddelbart kan man se for seg at problemet rammer langt flere fuglearter enn de ovenfornevnte. At dverggåsa bør kunne tas med i denne sammenheng er åpenbart. Det er ille nok å være mindre enn de andre om det ikke skal gjenspeiles i navnet. For meg fremstår dverggås som ren mobbing av en art som heller burde kunne benevnes kortvokstgås, eller kanskje helst alvorligvertikalproblemstillingsgås. Likeledes bør de mer kortvokste gjessene kvoteres når det kommer til hekkeplasser, da de naturlig nok vil slite med å slåss seg til plass blant de andre, mye større, gjessene.En annen art med navn som står for fall sett med moderne wokeøyne, er naturligvis lappugla, som blir urbefolkningsugle. Storspove kontra småspove, for ikke å snakke om kortnebbgås er heller ikke greit.

 

Slik kan vi sikkert fortsette lenge med å lage humor av noe som nok ikke nødvendigvis er like humoristisk for alle som ikke er fugler, idet jeg antar at fuglene driter i hva vi kaller dem (for ordens skyld: de to første avsnittene var ren sarkasme).

Jeg tenker på ord vi i størst mulig grad har vennet oss av med å bruke og hvorvidt dette har påvirket livene våre i negativ retning.

 

Inntil for noen ganske få år siden var ordet neger dagligtale for å beskrive et menneske med svart, eller svært mørk, hudfarge. I en diskusjon med en kjenning av typen hvit mann 50 pluss, fikk jeg høre at vedkommende hadde brukt dette ordet bestandig og at alle burde vite at han ikke mente noe negativt med det. Han hadde da heller ikke tenkt å endre denne praksisen for å tekkes sutrete svarte mennesker. Selv har jeg sluttet å bruke dette ordet idet de som nå en gang er svarte, eller mørke i huden helst vil at vi skal slutte med det. Så prøvde jeg å tenke på om dette hadde ført til noen form for redusert livskvalitet for meg. Svaret var av det negative slaget. Mitt liv går akkurat like godt med eller uten neger som beskrivelse. Derfor finner jeg det lett å lytte til de som kjenner seg rammet.

 

For en del år siden hoppet min bror ut av skapet og erklærte for all verden at han kjørte i en annen fil enn meg, omtrent som svenskene gjorde frem til 1967, før de fikk høyrekjøring. Her hevdes det av onde tunger at svenskene mente at det ble for drøyt å legge om all trafikken på en gang. De ville i første omgang bare legge om til høyrekjøring for de tyngre kjøretøyene, så kunne man ta personbilene året etter. Men tilbake til broderen. Han er rett og slett homo. Født og oppvokst i en homofob tid i en homofob bygd gikk det likevel greit for meg å slutte å bruke ordet homse som et skjellsord. Selv om broderen ble født i 1971, mens homofili faktisk var straffbart i Norge, og min kjødelige bror dermed må kunne sies å være født kriminell, har jeg ikke opplevet forringet livskvalitet av å ikke bruke homse som skjellsord. Jeg har til og med kommet dithen at jeg driter i folks seksuelle legning. Det angår da ikke meg hvem andre er glade i og folk må få lov å elske hvem de vil for min del.

 

Denne nærmest maniske trangen spesielt folk på min egen alder har til å tviholde på retten til å bruke ord som oppfattes som svært nedsettende av de det gjelder er fascinerende og skremmende. Hva er det som gjør at vi skal hevde vår rett til å være ekle mot hverandre? Om en person av Romfolket ønsker å unngå å bli kalt sigøyner, undres jeg hva det er som gjør at enkelte går i taket over dette og rabler i vei om noe de kaller woke.

 

Jeg tenker det kanskje kan være fordi det oppfattes som greit å dele oss inn i grupper som en slags måte å holde kontroll på hvem som er oss og dem, i den grad man finner det viktig. En julaften for noen år siden hadde min bror med seg en kjæreste på julebesøk. Mannen var fra Pakistan, og jeg gikk selvsagt i fella. Han var glad og fornøyd med å få pinnekjøtt. Da jeg tilbød ham brus til maten, så han heller på øl og akevittglassene og nikket megetsigende. Siden han var fra Pakistan hadde jeg selvsagt plassert ham i den gruppen som ikke drikker alkohol av religiøse grunner. I ettertid ser jeg at jeg har flere muslimske kjenninger som drikker alkohol og flere kristne kjenninger som er avholds. Siden han også lovte å ikke sprenge seg selv og oss andre i lufta, fikk vi en trivelig julaften sammen da det viste seg at han heller ikke var terrorist, han var nok mer en humorist. Kort sagt var han en skuffelse i forhold til å oppfylle de fordommer vi måtte ha om muslimske menn fra Pakistan.

 

En jødisk mann uttalte nettopp på NKR at han hadde sluttet å gå på byen fordi han stadig ble konfrontert med Israels krig mot Hamas og vice versa av bekjente som støtter palestinernes sak. Han hadde selv aldri vært i Israel, var født og oppvokst i Norge og hadde en familie, som selv med tragiske desimeringer under Holocoust, alltid hadde vært nordmenn. Han avkreves altså å ta stilling til en konflikt i en del av verden han aldri har vært, om ting han ikke er særlig interessert, i fordi han er jøde. Det er altså ikke bare sinte hvite menn på 50 pluss som er stappfulle av fordommer. Det gjelder også sinte hvite damer med palestinaskjerf.

 

Med årene har jeg møtt mange av de jeg har hatt fordommer mot, og funnet at fordommene ikke har overlevd disse møtene. Folk er nå engang folk. Noen er drittsekker av natur, ingen er det av kultur. På et foredrag jeg hørte for noen år siden, fortalte en mor om hennes sønn/datter, hen, han, hun (stryk det som ikke passer og pust gjennom nesen, tell til 10, og så videre, hvis du blir kjenner irritasjonen bygge seg opp), altså ungen, som hadde forsøkt å begå selvmord fordi barnets kjønn ikke stemte overens med hva samfunnet forventer av en som er født med snurrebass, men selv oppfatter seg selv som noe annet. Jeg har selv barn og barnebarn og fant fort ut at mine fordommer også her måtte vike. Hvem pokker er det slags drittstøvler som legger sten til byrden for barn som sliter nok fra før, og slik driver dem til selvmord?

 

Siden jeg nå var godt i gang med å rydde opp i mitt eget skap, fullt av fordommer som det jo er, fant jeg at jeg nå fikk ta ordentlig tak og rydde skikkelig. I dag tror jeg at jeg kan si at jeg har kvittet meg med mange, kanskje de fleste. Resten skal jeg nok bli kvitt når jeg finner ut hvilke jeg måtte ha igjen. Det er likevel en gruppe mennesker jeg ikke kommer til å akseptere eller godta noensinne. Dette gjelder venstrehendte, poliorammede kystnegersamesigøynere. Et forferdelig folkeslag som bare er ute etter å holde helvete og mele sin egen kake på bekostning av oss andre. Disse kan brenne i helvete for min del, men nå har jeg jo ikke møtt noen av dem enda………

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar