Møtte en
kompis med passe stiv maske i helga. Han var passasjer og ved siden satt hans
datter på 16 og øvelseskjørte. Min venn hadde fulgt alle regler og unnlatt
enhver befatning med bil for den håpefulle før hun var gammel nok. Nå led han
straffen for slik skjødesløs omgang med lov og rett. Da min mellomste var blitt
16 og hadde fått trafikalt grunnkurs bestått, var hun allerede en dyktig sjåfør.
Jeg ble da henvist til passasjersetet, noe som gikk bra. Min bedre halvdel
syntes i starten det å sitte på en sekstenåring var noe skremmende, men det
gikk bra det også etter hvert. Nå kan det at hun kjørte bra allerede da kanskje
ha noe å gjøre med at hun allerede hadde kjørt bil en stund. Jeg understreker
kanskje, siden dette enda ikke er strafferettslig foreldet.
Det å gå
tilbake til egen barndom og den øvelseskjøring som da fant sted er imidlertid
strafferettslig foreldet for lengst, og innrømmelser utgjør dermed ikke noen
fare. Det var ikke slik at det var fullstendig frislipp på kjøringen i hine,
hårde dager, på ingen som helst måte. Oppveksten i Håkvik var preget av
knallharde regler, med tildels tøffe sanksjoner ved brudd. For øvelseskjøring
hadde vi tydelige regler for når man var stor nok (vi opererte ikke med
aldersgrenser, kun størrelse). Kunne du stå på pedalene og samtidig se mellom
rattet og dashbordet, var du klar for å rulle ut i verden for å øve deg.
Jeg tror ikke
jeg var mer enn 12 år, før bestefar stoppet bilen ved Bekkfjellet, og overlot
rattet til meg. Da fikk jeg kjøre i første gir circa 1 km opp til hytta. Pappa
var mer tilbakeholden, jeg var nok 13 før jeg slapp til i Granadaen, til
gjengjeld da uten regler om gir. Etterhvert som de mente at jeg greide å
håndtere bilen sånn noenlunde, fikk jeg kjøre håkvikdalveien med bikkjene løse
foran bilen. Kanontrening for både meg og bikkjer. Dette ga rettigheter under
et ansvar jeg på ingen som helst måte var klar for å ta. Man tenkte nok at jeg
kunne kjøre bil noenlunde greit, noe som var nesten sant. Dermed formodet man
at jeg også tok ansvar og var forsiktig, noe som ikke var sant. Formodning er
alle katastrofers svigermor, viste det seg, noe jeg kommer tilbake til.
Nå var det
slik at det hadde sin helt fornuftige årsak å la oss guttene lære og kjøre
traktor og bil tidlig. Med motorsag, traktor, tilhenger, og en solid porsjon
pågangsmot, er det utrolig hvor fort selv unge gutter evner å felle og levere en
favn ferdig kløyvet ved på egen hånd. Der jeg i dag står med motorsag,
vernesko, vernebukse, hjelm og briller, tenker jeg med vemod på pappas klare
HMS-instruks ved bruk av motorsag
"vær forsiktig gutt"! Det er klart at om man overlever dette
blir det mye ved. Altså en god og praktisk begrunnelse all den stund familien
solgte både ved og poteter.
Jeg nevnte
poteter. 16 år gammel returnerte jeg til åkeren oppe ved åkeren på
Stormodalssletta med pappas blå Ford Granada 2,1 diesel og tilhenger etter å ha
avlevert et lass poteter i bestefars kjeller nede i bygda hvor lageret var
lokalisert. Vel oppe ved åkeren stod pappa i trivelig passiar med lensmannen,
det er så lenge siden at det faktisk fantes lensmenn. Siden det nå engang ikke
var andre steder å kjøre, og at det dermed ville virket noe mistenkelig å rygge
tilbake med en henger full av tomme potetkasser, kjørte jeg frem til åkeren,
mens hjertet hamret. Jeg hilste så kjekt jeg kunne, mens jeg begynte å hive av
kassene. På vei inn i traktoren hørte jeg lensmannen si til pappa "de
guttene dine ser unge ut for alderen, Reidar", så lo de begge to. Det var
liksom litt annerledes da enn nå.
Selv
lensmannen valgte å se stort på nødvendige små lovbrudd, siden det å kjøre bil
eller traktor kunne ha noe med en familie på bygdas inntekt å gjøre. Dessuten
var den geografiske avstanden fra riksvei, og siviliserte mennesker som bodde i
byen og skrellet potetene før de spiste, en klart formildende omstendighet. Man
antok at risikoen for større skader var mindre på bygda. Vi kunne glatt kjøre
moped uten hjelm idet risikoen for eventuelle hjerneskader ikke var tilstede, man
risikerte kanhende en smule fantomsmerter ved stygge fall, men sjelden verre
ting.
Dette betød på
ingen måte at det var fritt frem for all kjøring. En stille overenskomst
trygget omverdenen idet det selvsagt ikke var tillatt å kjøre ned til selveste
E-6 hverken med bil, traktor eller moped før man hadde sivilisasjonens tegn på
kjøreferdigheter, sertifikatet. Mens vi ventet på å bli gamle nok til det,
brukte vi motorsag, ingen form for verneutstyr, og en vinsj fra steinalderen.
Man ville jo ikke ta noen sjanser med helse og sikkerhet må vite.
Jeg nevnte
dette med fravær av evne til å ta ansvar. Min mor hadde fått ny bil. En Citroen
2CV, et fremragende eksempel på fransk udugelighet på bilfronten. Den hadde
seildukstak, veltebøyler med høytalere, 2 minisylindre, varmeapparat kun i
kraftige stigninger og motvind, samt håndtak på sidene for å løfte den hit
eller dit. Den var ikke spesielt tung. Bilen var selvsagt totalt upålitelig og
slik et eksempel til etterfølgelse for øvrig fransk bilindustri, men på den
annen side var den rett og slett så morsom at den kvalifiserer til tittelen
verdens tøffeste drittbil. Jeg skulle ønske jeg hadde en slik i dag.
Min mor hadde
ikke bare denne bilen, hun hadde også evnen til virkelig å få en sekstenåring
til og føle seg som - en sekstenåring. Hun var ikke så forståelsesfull som
pappa og bestefar når det kom til øvelseskjøring før man var gammel nok, og
slett ikke alene i bilen. Hun var i det hele tatt fortvilende opptatt av lov og
orden. Hun forlangte til og med at man skulle gjøre lekser, rydde i huset og
dusje med jevne mellomrom. Hun framstod rett og slett som - en mamma.
Dette med den
manglende evnen til å ta ansvar gjaldt en episode som inntraff da min mor var
bortreist og min far i et selskap i byen. Han kom med andre ord sent hjem,
visste jeg. Det at mor var bortreist gjør at jeg egentlig legger mye av skylden
for det som inntraff på henne. Hun burde holdt seg hjemme og passet på, min far
også når jeg tenker meg om. Dessuten hadde jeg dårlig påvirkning av 2 kompiser
som overhodet ikke tok ansvar. Min eldre bror fulgte heller ikke opp ved å være
hjemme og se etter meg. Når jeg tenker meg om er jeg vel den eneste som var
helt og fullstendig uskyldig i det som senere skulle skje.
Vi fant ut at
det var en passende kveld å øvelseskjøre på, man må jo øve på og kjøre på isete
veier også. Nå var dette selvsagt ikke på noen måte innafor siden foreldrene
var borte og det var lørdagskveld. På lørdagskvelden var det nemlig enkelte
sambygdinger som kunne finne på å kjøre bil i påvirket tilstand, når jeg tenker
meg om gjaldt vel akkurat dette egentlig hele uka kvelds som dagtid. Dessuten
ville mamma, som nevnt, aldri tillatt det inntrufne under noen omstendigheter,
opptatt som hun var av å følge reglene.
Senere utpå
kvelden stod vi i garasjen og forsøkte å få bilen til og se ut som før ved
hjelp av slegge og spett, i grunnen uten å lykkes særlig godt. Det ville seg
slik at den elendige franske drittbilen ikke tålte selv et lite møte med mor
Norge i form av en bergknatt oppe ved Nervantnet. Mine venner lovte evig
troskap og støtte før de stakk halen mellom beina og rømte. Jeg hadde ingen
plass å stikke av til og gikk resignert til sengs.
Min far var
overraskende uinteressert i det hele dagen etter og sa jeg fikk ta dette opp med
mamma. Det var det jeg fryktet. Hun var imidlertid svært rolig og
forståelsesfull. Det vanket ingen som helst kjeft. Hun ba meg lære av dette og
ringte verkstedet. Etter samtalen sa hun at bilen skulle bli som ny og at dette
nok skulle gå helt fint. Jeg ble veldig lettet da hun sa at det heller ikke
skulle koste noen ting, før hun la til lakonisk.....for henne. Så lenge var
Abraham i Paris eller deromkring.
Dette medførte
at jeg for en gangs skyld havnet i vedskogen med mammas velsignelse, traktor og
det hele. Det måtte felles, kappes og klyves mangfoldige favner ved for å
betale for reparasjonen av franskmannen. Moralen for dagens ungdom å trekke ut
av dette er som følger: Lån ikke foreldrenes bil for ulovlig øvelseskjøring med
mindre du har vedskog, traktor med henger, vinsj, motorsag, og evner å jobbe
jævlig lenge og ofte i skogen uavhengig av vær og vind. Du bør dessuten fikse
en tidsmaskin slik at du, om det likevel skulle skje, befinner deg i Håkvik på
-80 tallet hvor det fantes lensmenn med hjerte for gutter som jobbet i åkeren
og i skogen, selv om de kjørte uten sertifikat. Politiet i dag har liksom ikke
sansen for slikt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar