søndag 22. september 2024
Retromusikk og granplanting
lørdag 21. september 2024
Tilfeldigheter
Gamlingene, regler og tegn
torsdag 11. juli 2024
Martyrer og jomfruer
tirsdag 2. april 2024
Kjempeklok når jeg dør
Etter sigende er det slik at man blir meget klokere med årene. Det er som om man skal modnes fra det grønne eplekartet man en gang var til å bli et riktig ferdig modnet rødt eple. Jeg nevnte dette til en kjenning i en samtale, hvorpå han straks påpekte likheten mellom å gå fra å være populistisk partileder til å bli Nelson Mandela, jeg lar det ligge og unnlater klokelig å nevne navn på den kjente populistiske partilederen min bekjente snakket om, men det hadde noe å gjøre med og møte seg selv i døra når partimedlemmer skriver noe i whiskyfylla på Facebook. Men om det nå er slik at visdommen kommer med årene, vil nok både jeg og andre være kjempekloke når vi dør. På veien mot uendelig visdom og klokskap gjør man seg jo noen tanker om hvordan livet egentlig har artet seg fra de gode gamle dager. Kan hende var de gode gamle dager ikke så gode som vi vil ha det til. Kanskje sier dette heller mer om at det var godt å være yngre.
Hvordan har nå livet forløpt for de av oss som må kunne karakterisere oss som godt og vel middelaldrende? Har vi egentlig kommet så langt? Om vi går tilbake til den tiden da vi ikke var annet enn et lystent glimt i pappas øyne, var vi allerede da smarte? Hadde vi i oss det som etter hvert skulle sette oss i stand til å reise til månen, utvikle datamaskiner og all verdens ny teknologi? Eller var dette noe som lå i oss og trengte å modnes litt, ikke ulikt nevnte populist. Har vi evnet å nærme oss en Mandela eller Ghandi i klokskap og visdom?
I det vi skrek oss ut i verden mellom mammas lår, møtte vi en skremmende virkelighet. Vi var totalt hjelpeløse. Varmt, lunt og godt hadde vi ligget inne i mamma og gjæret. Vi ble etter hvert så store at vi skulle ut, ut i den virkelige verden. Vi var helt uten evne til å gjøre rede for oss, langt mindre til å ivareta oss selv, i motsetning til for eksempel kyr. Når kalven har kommet ut, går det kun få timer før den er i stand til å løpe avgårde på sine første ustødige skritt i livet. Vi hevder jo å være født med ski på beina, noe alle fødende norske kvinner takker sin skaper for at ikke er tilfellet. Det er da ille nok å presse et menneske ut av et relativt lite hull, om ikke mennesket skulle ha ski på i tillegg. I dag har jo ski gjerne stålkanter…..jeg lar det ligge. Kalven kan i det minste stå på beina.
Menneskebarn er helt ute av stand til å gjøre noe som helst for å endre egen situasjon ut over det å vræle. Vi er ute etter en ting og kun det. Skal du stoppe munnen på et barn er det en ting som gjelder. Gi dem pupp. Pupper kan virkelig få stilnet skrikingen. Ingenting får et barn fortere rolig og stille enn en pupp i munnen. Det rare er at dette også gjelder et par tiår senere, i hvert fall hva gjelder de fleste guttebarn. 19-20 årige gutter, akkurat som spedbarn, har en lignende tendens til kun å tenke på pupper. Sannheten er vel at behovet for pupp også er noe selv middelaldrende menn kjenner på. For middelaldrende menns del kan utsikten til noe som har med pupp å gjøre faktisk få dem til både å støvsuge og vaske hus. Visse ting endrer seg altså ikke.
Men utover dette med pupp, er det slik at det nyfødte barn stort sett driter og sover, noe som faktisk ikke er helt unormalt for tenåringer heller. Hvor er utviklingen her? Sånn i syv til åttemånedersalderen begynner vi å krype rundt mette og gode etter å ha suttet på en flaske. Den samme situasjonen gjentar seg faktisk ofte 16 år senere. Da havner vi stadig krypende på knærne rundt uten særlig kontroll lørdagskveldene, etter nærkontakt med nettopp flasker. Det hele er svært likt småbarn som vagger frem og tilbake på knær og hender mens hodet virrer på slitne nakkemuskler. Evnen til å fokusere på det som er foran oss er i beste fall marginalt tilstede.
I nevnte syvmånedersalderen har vi gjerne utviklet trangen til å putte lite næringsrike ting i munnen. Alt stappes i kjeften. Det samme gjentar seg nok en gang senere i tenårene, gjerne krypende på alle fire, mens man fortvilet forsøker å få restene av en kebab inn mellom gommene. Småen på syv måneder gulper lykkelig alt opp på pappas skulder mens tenåringen gjerne gjør dette i fanget til en kompis eller i baksetet på en politibil.
Da vi var små telte vi lett elle melle musen, titusen. Vårt forhold til antall var ikke på noen som helst måte utviklet. Senere i livet har jeg selv funnet meg selv, en utdannet mann, i oppgitte stunder klage til mine barn at «jeg har jo sagt dette minst 1000 ganger….). Mitt forhold til antall har altså utviklet seg lite. Vi blåser opp tall som en syvåring totalt uten evne til å føre regnskap, igjen viser jeg til populistiske politikere og deres evne til å finne monopolpenger til alle slags påfunn velgermassen til enhver tid måtte være opptatte av.
Når vi endelig har blitt tenåringer, har vi fått evnen til å tro at vi kan alt, husker alt, greier alt og trenger slett ikke noen til å gi oss råd om noe som helst. Det pussige er at nøyaktig det samme skjer når man godt og vel har passert middagshøyden og straks skal bruke pensjonisttiden på Facebook. Da har du blitt superekspert på atomkraft, vindteknologi, at elbiler er tull og vet godt at klimaendringer er en oppfinnelse deep state bruker for å holde helvete med oss og at vi greide oss fint med diesel i middelalderen og skal vel greie oss fint lenge med det lenge enda. Du skrek av smerte og motstand da du fikk vaksinen som liten. Når hyler du opp på nøyaktig samme måte om noen foreslår vaksine mot corona. Jeg påstår ikke antivaxxere er dumme, men man kan jo spørre seg om de ville vært positive til en vaksine mot ren dumhet?
Oppe i alderen rundt 80 begynner noen av oss dessuten å regenerere. Vi beveger oss stadig bakover i tid. Vi husker det som skjedde for 60 år siden som det var i går, men det er gjerne det eneste vi husker. De heldigste får flytte inn hos barna vi en gang hev på dør. Kanskje steller de for oss som vi en gang stelte for dem. Min mellomste sier stadig at jeg må huske hvem det er som skal trille meg i rullestol når jeg blir gammel, drittungen!
Før vi vet ordet av det, sitter vi på pleiehjemmet og må mates med skje og oppnår at ringen er sluttet og fornedrelsen oppnådd idet vi driter på oss og må skiftes bleie på. Forskjellen er gjerne at den som skiftet skitbleie på deg da du var 2 måneder gammel, syntes du var utrolig søt. Jeg tror at de som jobber på pleiehjem er dyktige fagfolk som vil behandle meg med respekt og verdighet så langt de formår, men jeg nekter å tro at en 25-årig kvinnelig vernepleier vil mene at den hårete 90-årige ræva mi er nusselig eller søt, i så tilfelle bør den aktuelle pleieren bures inne.
Sannheten er vel at livet egentlig er en golfball. Jeg har selv aldri forsøkt meg på nevnte idrett, men har skjønt at det dreier seg om å motta en rekke harde slag før man ender i et svart hull. Det er sannelig noen lystelige fremtidsutsikter spedbarnet har foran seg. Det er kanskje like greit å ikke spekulere for mye på om vi har utviklet særlig mye visdom gjennom årene.
mandag 4. mars 2024
Ordtak og selvhøytidelighet
Gamle ordtak forsvinner om vi ikke bruker dem. Selv har jeg
ved gjentatte anledninger, i taler, gått skoene av meg ved å bruke ordtak publikum
ikke aner hva betyr. I en avskjedstale til elevene ved folkehøgskolen jeg da
jobbet ved for circa 20 år siden, kom jeg i skade for å bruke ordtaket «å hoppe
etter Wirkola». Ordtaket viser til at det ikke var lett å skulle hoppe etter
storhopper Wirkola (For ordens skyld, vi snakker om skihopp). Jeg kunne
registrere at enkelte av foreldrene trakk gjenkjennende på smilebåndet. Elevene
derimot, responderte dårlig. I ettertid forsøkte jeg å fritte ut de nevnte
elever. Noen mente Wirkola lagde gode filmer, mens andre ikke ante hvem fyren
var. Nå er vel ikke skihopping heller hva det en gang var, men jeg synes nå
fortsatt det er et godt ordtak vi burde bruke oftere.
«Hvor lenge var Adam i Paradis»? Her beskriver man en
situasjon hvor man forventer at noe negativt vil inntreffe snarest, som vil
kullkaste det gode du opplever nå. Et minimum av kjennskap til Bibelen er
nødvendig for å forstå ordtaket. I dag er det knapt lov å nevne Bibelens
eksistens i skolen, dermed forsvinner jo også forståelsen av dette. I beste
fall har noen ungdommer hørt om at foreldrene hoppet noe som het Paradis, mens
andre vil lure på hvilken Adam vi snakker om og hva han har i Paris å gjøre.
Ungdom bruker ikke disse uttrykkene mer og dermed dør de ut.
Salig bestemor hadde mange ord og uttrykk hun stadig gjorde
bruk av. Utfordringen var at disse kun var kjent blant hennes nærmeste. «Spar
spilte Moses og vant, utbrøt bestemor om hun la ut et sparkort og med det vant i
Amerikaner eller Mattis, som vi ofte spilte. Bestefar satt da gjerne i
bakgrunnen og klaget sin nød over kortspill. Preget av oppveksten i en bygd
preget av et religiøst og pietistisk syn på kristendom, anså han dette som
syndig, spesielt på søndagene. Under en konfrontasjon med bestemor om temaet,
spurte hun hva som var problemet med kort. Han sa at det visste hun vel godt og
pekte på jokerne i kortstokken. Da stakk bestemor jokerne i ovnen og fyrte på.
«Sånn! Nå er kortstokken renset, snask og ti still», sa hun. Så spilte vi mer
kort. «Hjerter i ræva til han som vant» kunne hun utbryte. Til dags dato vet
hverken jeg eller mine brødre hva dette egentlig betydde. «Den står som bukk i
nysny», betød at dette kortet ikke kunne trumfes av andre. «Det stemmer som hår
på en snau svenske» var bestemors måte å bekrefte at en påstand var riktig.
«Et og drekk og vær glad» sa bestemor når vi ble servert
middag. Når vi var ferdige, måtte tallerkenen være behørig tømt, ellers kom
det: «Et opp maten! Tenk på negerungene i Afrika». Sultkatastrofene i Biafra
preget nyhetsbildet og bestemor hadde et hjerte av gull. Hennes tanke var nok
at vi skulle være ydmyke i forhold til vår overflod. I ettertid har jeg alltid
husket å slikke i meg den siste peppersausresten når jeg spiser entrecote med
fløtegratinerte poteter, alt for Afrika. Mange andre av hennes ord og uttrykk
får jeg komme tilbake til om jeg tenker på å utgi en bok. Det må bli en tykk
bok, for hun hadde fantastisk mange ordtak, gjerne parafraserte til det ugjenkjennelige.
Selv har jeg kommet opp med et par ordtak uten at de så
langt har hatt noen nevneverdig suksess. «Du skal ikke kaste agurk når du
sitter i drivhus», sa jeg til mine tremenninger, hvis far drev gartneri med
nettopp agurk. De syntes det var sånn måtelig morsomt. En kompis jeg besøkte i
Svolvær forsto visst heller ikke mitt nyomskrevne ordtak «Du skal ikke ta med
loff til Lofoten». «Den som feirer flest fødselsdager, lever lengst» er jo mer
en konstatering av fakta enn et ordtak. Likeledes er min personlige favoritt
«Det er bedre å være rik, mett og varm, enn fattig, sulten og kald» mer en
beskrivelse man kan forstå enn å tenke som et ordtak. En kjenning, som er aktiv
i SV, ble faktisk krenket på vegne av fattige i verden da jeg dro frem dette høyst
personlige ordtaket. Humor er i dag blitt plagsomt politisk.
Døden for ordtak er mastersyken. Her støtter jeg meg til
forskning som viser til at den utstrakte spesialiseringen gjør at mennesker
blir «allmendumme», man har rett og slett ikke lengre den allmenkunnskapen vi
før hadde. Siden jeg har allmenlærerutdanning, som det da het, i bunnen, må jeg
vel kunne alt? Her får jeg følge opp med at det verste jeg vet er folk som tror
de vet alt. De er en stadig kilde til irritasjon for de av oss som faktisk gjør
det. Så må jeg legge til i dagens mastersyke wokesamfunn at selvironi og humor
er ment avæpnende og morsomt. Hører dere? Humor er faktisk ment å være morsomt,
alt gjøres ikke i den mening å krenke noen. Det går altså fint å spøke med både
hvite, svarte, jøder, samer, svensker og nordmenn, bare pass på settingen og
hvem du forventer å le sammen med.
Min gamle fenrik fra befalsskolen brølte ut følgende i 1987:
«Jeg driter i om dere er gule, svarte, brune, røde eller hvite. For meg er dere
alle avskum»! Når du trengte det var han en varm omsorgsperson man kunne åpne
seg for. Humor er altså ikke noe man finner på bare for å krenke. Er du mindre
selvhøytidelig, blir du mindre krenket i livet. Selvhøytidelighet er gjerne
synonymt med manglende evne til å le av seg selv. Ingen er så lette å le av, og
ikke med, som selvhøytidelige mennesker Selv blir jeg krenket av organiserte
mennesker. De organiserer alt perfekt fordi de er for late til å lete etter
ting. Jeg hater latskap. Jeg legger ofte planer, men har en tendens til å glemme
hvor jeg la dem. Men jeg er da ikke for lat til å lete, selv om jeg ikke finner
dem.
Religion og stayerlåter på hjernen
Jeg befinner meg ofte i en tilstand hvor jeg går rundt og
nynner for meg selv, ja liketil synger høyt, gjerne i dusjen til fruens
fortvilelse. Plutselig har en eller annen sang festet seg i hjernen, og jeg
blir ikke kvitt den. Kom til å tenke på dette siden jeg nå i flere timer har
vært hjemsøkt av salmen «O bli hos meg» som stayerlåt i hodet. Slikt er til å
bli sprø av. Det er ikke tilfeldig at
jeg går rundt og tenker på salmer. En oppvekst med søndagsskole og kirkebesøk
med bestemor setter sine spor.
Det er også andre ting som setter sine spor. Fra jeg var
liten var det obligatorisk å være med pappa i vedskogen. Tidene var litt
annerledes da, potensialet i barnearbeid er i grunnen sterkt undervurdert i dag.
Når skolene hadde høstferie, eller potetferie, som det het, hadde mine
klassekamerater ferie, mens jeg måtte til pers i potetåkeren. Potetåkeren og
vedskogen kommer alltid opp når jeg mimrer tilbake. Potetene kjøper jeg i dag i
butikken, men jobben i vedskogen har fulgt meg i alle år. Jeg sager min egen
ved med glede. Jeg pusker jevnt i skogen og koser meg med det. Det er en egen
ro over det å svette seg gjennom en økt i skogen, god trening er det også. Jeg
sager, kapper og kløyver, før jeg stabler veden og beundrer mitt verk. Det er
få ting som gleder mer enn en vedsjå full av godt stablet ved. Jeg må innrømme
at jeg kan stå lenge ute alene og nyte synet av vedsjåen full av ved. I den
grad jeg har noen slags fetisjer, dreier det seg nok om ved, tørr og sirlig
stablet ved.
Så kan man saktens spørre seg hva vedskogen har å gjøre med
mine utfordringer med sanger som henger seg fast på hjernen. Det finnes grunner
til dette, mange av dem er nært knyttet til søndagsskolen, hvor man frimodig
skulle synge salmer, hver med den stemmen man hadde På skolen og i kirken sang
vi også salmer. Dette var i tiden før man fikk utslett, og
sure oppstøt av kristent innhold i skolen. Selv har jeg kristendom som fag på universitetet
og kan titulere meg kristendomslærer, eller religionslærer, som det heter i dag,
men nok om det. Besøk i forsamlingshuset på Øra med barndomsvenner i den
læstadianske menigheten gjorde også sitt. Følgen er uansett at jeg i dag kan
mange salmer utenat. En av salmene som stadig henger ved gjør det nok siden den
har vært min følgesvenn i alle år, hver gang jeg tar frem motorsaga. Når jeg er på
hytta, trenger jeg bare å titte inn i vedsjåen og umiddelbart dukker den samme
salmen opp i hodet.
Jeg innrømmer at jeg knapt kan hente en pinne ved uten at
jeg begynner å nynne på salmen «Milde Jesus, du som sagde», skrevet av Frans
Michael Franzen, som vi jo alle husker i 1832. For spesielt interesserte finnes
den som salme nummer 674 i Landstads reviderte salmebok. Det kan jo synes noe
underlig at denne salmen følger meg, men faktum er at jeg måtte bli voksen før
jeg tenkte på salmen som en salme. For meg fortalte «Du som sagde…..» at dette
var en sang for vedskogen. Du som
sagde, sagde nødvendigvis ved, siden har salmen blitt min følgesvenn i
skogen. Jeg lagde endog et eget vers som begynner slik: «Milde Jesus, du som
sagde, sagde foten av min bror…..». Andre vers skal jeg la ligge, de er høyst
private, men dreier seg om Jesus og hans forhold til ved, og er ikke egnet til
offentlig fremføring, spesielt ikke av et utdannet menneske med oppvekst i et
noenlunde møblert hjem.
En annen ting som gjør at jeg stadig har salmer på hjernen
er Thalidomidskandalen på 50 og 60-tallet. Thalidomid var et legemiddel som
rundt den tiden jeg ble unnfanget ble brukt som middel mot morgenkvalme hos
gravide kvinner. Tragisk nok viste det seg at bivirkningene legemiddelet ga var
dødfødte barn, eller barn med misdannelser. Selv kjenner jeg flere som ble født
med korte armer som følge av dette, slikt er skjellsettende for et barnesinn.
Da var selvsagt veien kort til å tenke på salmen «Her kommer dine arme små», av
Hans Adolph Brorson fra 1732. Salmen er forøvrig nummer 36 i Norsk Salmebok,
som vi vel alle vet. For min del synges alltid salmen slik «Her kommer dine armer
små……..», selvsagt måtte det bli armer små for en liten gutt på
søndagsskolen en gang på 70-tallet, med bekjente med korte stumper til armer.
Søndagsskolen ja. Den vekker blandede følelser hos meg. Det
er nok mye min egen feil, gitt min tidlige kriminelle løpebane. Der min yngre
bror ble født kriminell, homofil som han er, i 1971, altså før homofili ble
avkriminalisert, var jeg født uskyldsren heterofil, men utviklet meg etterhvert
til en hardkokt vaneforbryter. Det hadde seg nemlig slik at hver gang man møtte
på søndagsskolen fikk man et lite gullfiskklistremerke. Dette klistret man på
søndagsskoleboka. Når man hadde møtt 10 ganger fikk man et stjerneklistremerke.
Du kan skjønne det var stas å ha mange slike på boka. Nå ville det seg slik at
jeg ikke var den ivrigste til å møte på søndagsskolen. Dermed var det ikke så
mye å vise til på forsiden av min bok. Jeg var imidlertid ikke rådløs. Da
læreren var ute et nødvendig ærend, var jeg rask nedi veska hans. Der visste
jeg å finne en hel haug med klistremerker. Boken min så da også straks ut som
om den tilhørte en ekte veteran.
Læreren syntes det var underlig å se at jeg plutselig hadde
bevis for en langt mer utstrakt tilstedeværelse enn hans regnskap tilsa. Dermed
ble det etterforskning, vitneavhør og tiltalebeslutning. Jeg mistenker enda
Anna Lena for å ha sladret, men sikker kan jeg jo ikke være og man skal jo ikke
henge noen ut, de kan jo være helt fullstendig uskyldige (bare nevner det din
forbaskede sladrehank).
Tiltalen munnet ut i fellende dom. På den tiden var
korporlig avstraffelse enda ikke gått av moten og jeg måtte stå i rett på
tåspissene, hengende etter et godt tak i øret, mens læreren konfirmerte meg
kraftig. Jeg ble altså konfirmert av en geistlig lenge før konfirmasjonsalderen,
det er få som er så grundig konfirmert som jeg.
Under selve konfirmasjonsseansen, altså eksekveringen av
dommen, som forøvrig var en temmelig ydmykende affære, idet de andre stod og
bivånet det fryktede øregrepet, som for øvrig kun ble gutter til del, kom det
mange formaninger fra læreren/bøddelen. Han lekset skikkelig opp og avsluttet
med å avkreve meg et løfte om å være snill gutt heretter. Det er klart man gjør
seg noen tanker der man henger etter øret i neven til en håndfast
søndagsskolelærer, livet passerer gjerne i revy. Jeg så for meg kirken og det
som der var. Der inne henger det en fyr på veggen, spikret fast på et kors. Sånn
går det når du ikke hører på presten tenkte jeg, og du kan ta deg fan på at jeg
lovte kirkens mann å være snill heretter.