Den gode trekant
Etter snart 22 år i
læreryrket har jeg nå blitt student. Det vil si at jeg har fått studiepermisjon
2 dager i uka for å ta et videreutdanningstilbud. Dette innebærer igjen at jeg
har fri hver torsdag og fredag for å studere. Det å studere er jo gøy og lesing
kan man gjøre når som helst så jeg velger ofte å kose meg med tur med hundene
eller slikt noen torsdager og fredager.
Det er dette som har gjort at noen ondsinnede mennesker har uttalt hvor lett jeg har det. Hørt slikt. Her om dagen var jeg på jobb på en fredag, noe som er kraftig overvurdert, og i lunsjen hørte jeg på alle de lykkelige menneskene som så frem til helgen. De hadde en reell helgefølelse, hver fredag. Tenk på meg som må leve uten denne fredagsfølelsen. Det er ille å vite at det er fredag men så er du allerede halvveis i langhelgen og ser mot slutten.
Jeg mener jeg lønnsmessig bør kompenseres for manglende helgefølelse. Likedan er det når fellesferien starter. Da møter læreren alle disse menneskene som har hele ferien foran seg og så mye å glede seg til. Hva har vi lærere å se frem til? Vi vet at vi allerede når fellesferien starter har brukt opp mye av vår ferie og dermed ser vi frem mot slutten. Altså koser andre seg over fellesferie mens vi vet at nå går det mot slutten. Vi har jo allerede brukt opp nesten halvparten av ferien.
Dette sliter på og bør selvsagt kompenseres med mer ferie evt kraftig lønnsøkning. Som lærer under videreutdanning har jeg altså havnet i det uføre at jeg mangler både helge og feriefølelse, samt har for lav lønn. Dette er hva jeg kaller den onde sirkel og alle vet jo at det er bedre å havne i den gode trekant enn i den onde sirkel.
Siden alle lærere burde fått gratis videreutdanning risikerer vi med andre ord at alle lærere havner i den onde sirkel. Vi må tenke nytt for å løse problemet. La oss ta for oss uka i en slik ideell situasjon. Torsdager og fredager får elevene egenstudium under mottoet "ansvar for egen læring", mens vi studerer.
Da ser vi jo fort at vår fredag er onsdag og det er med jobb som med toppidrett. Man må trene seg ned før ferieperioder. Onsdager skal vi altså trene oss ned mot helga og det kan vi like godt gjøre hjemme. Når mandagen kommer har vi nettopp hatt lang helg og det er da viktig å ikke brenne kruttet av for tidlig, det fører gjerne til syredannelse og man risikerer å møte veggen.
Mandagene bør derfor løses med en rolig frokost sånn litt utpå dagen slik at man ikke risikerer å begynne for hardt. Da er gjerne dagen gått og det er liten vits i å møte på skolen. Da står vi igjen med tirsdager. Denne er grei. Vi skal jo ha tid til å planlegge undervisning og det gjør vi lett hjemme.
Dette skoleåret har hatt 39 tirsdager, siden jeg jobber hjemme med forberedelser disse dagene må jeg avspassere disse 39 dagene. Når jeg i tillegg skal ha ferie ser vi jo at vi da blir jobbende altfor mye i løpet av et år. Dette kompenseres best med lønnsøkning. Foreldrene får ta over undervisningen siden vi ikke har tid.
Ved å følge disse enkle løsningene garanterer jeg at vi i løpet av kort tid har fått økt søknadene til lærerstudium og dermed løst lærermangelen på kort tid. På denne måten får også lærerne bedre tid til å nyte den gode trekant.
Det er dette som har gjort at noen ondsinnede mennesker har uttalt hvor lett jeg har det. Hørt slikt. Her om dagen var jeg på jobb på en fredag, noe som er kraftig overvurdert, og i lunsjen hørte jeg på alle de lykkelige menneskene som så frem til helgen. De hadde en reell helgefølelse, hver fredag. Tenk på meg som må leve uten denne fredagsfølelsen. Det er ille å vite at det er fredag men så er du allerede halvveis i langhelgen og ser mot slutten.
Jeg mener jeg lønnsmessig bør kompenseres for manglende helgefølelse. Likedan er det når fellesferien starter. Da møter læreren alle disse menneskene som har hele ferien foran seg og så mye å glede seg til. Hva har vi lærere å se frem til? Vi vet at vi allerede når fellesferien starter har brukt opp mye av vår ferie og dermed ser vi frem mot slutten. Altså koser andre seg over fellesferie mens vi vet at nå går det mot slutten. Vi har jo allerede brukt opp nesten halvparten av ferien.
Dette sliter på og bør selvsagt kompenseres med mer ferie evt kraftig lønnsøkning. Som lærer under videreutdanning har jeg altså havnet i det uføre at jeg mangler både helge og feriefølelse, samt har for lav lønn. Dette er hva jeg kaller den onde sirkel og alle vet jo at det er bedre å havne i den gode trekant enn i den onde sirkel.
Siden alle lærere burde fått gratis videreutdanning risikerer vi med andre ord at alle lærere havner i den onde sirkel. Vi må tenke nytt for å løse problemet. La oss ta for oss uka i en slik ideell situasjon. Torsdager og fredager får elevene egenstudium under mottoet "ansvar for egen læring", mens vi studerer.
Da ser vi jo fort at vår fredag er onsdag og det er med jobb som med toppidrett. Man må trene seg ned før ferieperioder. Onsdager skal vi altså trene oss ned mot helga og det kan vi like godt gjøre hjemme. Når mandagen kommer har vi nettopp hatt lang helg og det er da viktig å ikke brenne kruttet av for tidlig, det fører gjerne til syredannelse og man risikerer å møte veggen.
Mandagene bør derfor løses med en rolig frokost sånn litt utpå dagen slik at man ikke risikerer å begynne for hardt. Da er gjerne dagen gått og det er liten vits i å møte på skolen. Da står vi igjen med tirsdager. Denne er grei. Vi skal jo ha tid til å planlegge undervisning og det gjør vi lett hjemme.
Dette skoleåret har hatt 39 tirsdager, siden jeg jobber hjemme med forberedelser disse dagene må jeg avspassere disse 39 dagene. Når jeg i tillegg skal ha ferie ser vi jo at vi da blir jobbende altfor mye i løpet av et år. Dette kompenseres best med lønnsøkning. Foreldrene får ta over undervisningen siden vi ikke har tid.
Ved å følge disse enkle løsningene garanterer jeg at vi i løpet av kort tid har fått økt søknadene til lærerstudium og dermed løst lærermangelen på kort tid. På denne måten får også lærerne bedre tid til å nyte den gode trekant.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar