tirsdag 19. mai 2015

Om villedende markedsføring



På min vandring gjennom sentrum  i dag, ja det var vel strengt tatt ikke i sentrum, men huset ved siden av kom jeg til å gå bak en dame sånn pluss minus min egen alder. Altså middelaldrende ut fra et snitt av forventet levetid iht statistikken for vår landsdel. 

Det var imidlertid etter at jeg passerte henne, korrekt på venstre side må vite, at jeg noterte meg hennes antatte alder. Før det tenkte jeg at det var en meget yngre dame jeg gikk bak men så feil kan man ta. 

Nuvel. Det som var saken var at denne damen, som garantert definerer seg og venninner som jenter, hadde falt i den forferdelige fellen å forsøke å fremstå som nettopp det - en jente. Forsøket falt pladask til jorden, forøvrig i likhet med alle andre damer medio førti som forsøker det samme. Det å kle seg som en tenåring er noe som til dags dato aldri har fungert for en dame i den alderen.

 Tilbake til denne konkrete damen, som jeg forøvrig aldri har sett før, noterte jeg meg noen pupper som sto rett opp. Skikkelig struttende altså, sånn pushupstruttende. Nå spurte jeg selvsagt ikke om det var en pushup men det var enten det eller anseelige mengder moderne fyllmasse. Ansiktet var også modellert med fyllmasse. Her hadde hun fylt på tilstrekkelig til at det ikke lengre var mimikk å antyde, klart i likhet med tenåringer i dag. Den antatte mengden botox i leppene ville fått Jan Thomas til å rødme og håret dandert som på en sånn tåpelig utseende barbiedukke. 

Det med leppene kunne jeg ha demonstrert ved å kysse henne for så å klistre henne på et vindu. Hun hadde hengt fast der ennå. Bukser ja. De var av den typen som er korrekt formet med forsterkede sømmer slik at den ellers utmerkede kroppen til en moden dame skulle transformeres til tenåringsidolet. Paret med noen stylter av sko fra helvete var gangarten direkte latterlig. 

Siden damen gikk med en dokumentmappe regner jeg med at hun ikke var prostituert, men sikker kan man jo ikke være. Kort og godt var hele damen et godt eksempel på villedende markedsføring og burde sånn sett være en sak for forbrukerombudet. 

Tenk dere skuffelsen hvis man sjekket opp noe sånt og kom i hus og fikk se virkeligheten uten klær og med sminken i ulage en søndags morgen. I slike tilfeller ville den korrekte definisjon på evigheten være tiden det tar fra utløsning til drosjen kom. Hvor vil jeg så med dette? 

Kjære modne, voksne damer. Det er en grunn til at kroppene deres, puppene og ansiktet endres. Dere er blitt eldre. Og det verste er at det er helt naturlig. Det fine er at dere blir bare vakrere. Det ser bare så inderlig dumt ut når dere forsøker å endre på naturens gang. 

For min egen middelaldrende manns del kan jeg bare si at mitt skjønnhetsideal endrer seg i takt med min egen alder og kroppslige forfall. Jeg er gift med en bestemor og hun ser bare bedre og bedre ut. Middelaldrende damer er vakre og om tyve år vil jeg si det samme om damer i midten av sekstiårene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar