torsdag 30. januar 2025
Kroppspenetrering
søndag 15. desember 2024
Først kommer maten, så kommer moralen
søndag 8. desember 2024
Distriktspolitikk og graviditet
Distriktspolitikk og
graviditet
For mange år siden, da min kone gikk gravid med vår første,
opplevde jeg noe jeg har sett i mange slike sammenhenger. Hennes venninner
ville til stadighet kjenne på og omtale magen hennes. Den ble mer positivt
omtalt jo mer den vokste. Normalt er det jo ikke slik at man går rundt og
klemmer på andres mager. Selv jobber jeg sammen med en kompis som har en
anstendig vom, større enn min egen. Dere vil likevel aldri se meg klemme og
kose med vomma hans eller vice versa. Slike regler for alminnelig anstendig bluferdighet
i offentligheten settes imidlertid helt og fullstendig til side når en dame er
gravid.
På mange måter er dette positivt, det er jo ikke gitt at
våre kolleger ville satt pris på at jeg og min kollega satt og magekoste
hverandre i lunsjen, slikt ses gjerne på som uanstendig oppførsel på jobb når
det gjelder menn. Kosingen med den gravides mage derimot, kan heller oppfattes
som en form for anerkjennelse. En slags tributt til kvinner som bidrar til at
nye liv settes til verden. En forsikring om at det enda fødes barn, som
forhåpentligvis i fremtiden bidrar til at vi selv ivaretas når vi sitter på
gamlehjem. Et håp om at de nye som kommer til skal huske på at vi som
produserte dem i sin tid også skal ha noe igjen for jobben på en måte. Kanskje
en form for garanti for at vi her på bygda faktisk har en fremtid.
Det kan på mange måter ses på som et utslag av at man ser
positivt på kvinnen som utvikler av et produkt, altså barnet, en garantist for
at livet går videre. Man anerkjenner kvinnemagen som et produksjonskammer for
fremtidige generasjoner. I ettertid har jeg registrert at dette er en ikke uvanlig
måte å møte gravide på, spesielt om man er kvinne selv. Da kan man klemme og
kose mager, menn derimot, må pent nøye seg med positiv omtale av situasjonen og
magen. Det finnes altså egne kjønnsbaserte regler for hva som er riktig måte å
verdsette andres mage på. Sånn er det bare.
Jeg kan i ettertid ikke erindre at noen av mine venner,
kvinner eller menn, på samme måte noen gang behandlet meg. Jeg legger her til
grunn at allerede da var det ikke uvanlig å uttale at «vi har blitt gravide».
Et felles prosjekt som på mange måter burde borge for at også mine edlere deler
fikk en form for oppmerksomhet, gitt at de jo innehadde en ikke ubetydelig del
av æren for at våre barn engang ble unnfanget. Uten å gå nærmere i detaljer kan
jeg jo røpe at fruen er en meget oppegående dame, som ikke trenger å få det inn
med T-skje, for å si det sånn.
Det var imidlertid aldri slik at mine venner og venninner
følte for å kose og kjæle med mine genitalier (jeg er jo ikke helt sikker på om
ikke noen av dem følte for det, men de gjorde det heldigvis ikke), selv om mine
genitalier helt klart var viktige forutsetning for den situasjonen jeg nå
omtaler. Igjen, i ettertid, tror jeg nok at jeg snakker på vegne av både meg
selv og min kone når jeg sier at vi satte stor pris på denne form for
tilbakeholdenhet. Jeg kan vanskelig se for meg at hverken verdenen, eller menn
spesielt, er klare for en slik form for anerkjennelse, hverken fra kvinner
eller garantert ikke fra menn.
Ser man på dette i et større perspektiv, eller ser det store
bildet, som det gjerne heter blant de som mangler bakkekontakt, kan man
sammenligne det med andre ting hvor det tydeliggjøres at deler av produksjonslinjen
ikke får den æren av det ferdige produkt, som man kunne se at fortjenes.
Graviditeten anskueliggjør den samme urettferdighet som distriktspolitikken i
Norge i praksis viser. Et system hvor kun den som til slutt kan fremvise
resultatet som andre står bak (det hender det foregår på den måten i unnfangelsesøyemed
også), får anerkjennelse.
I praksis fungerer dette slik at den som kommer med det
ferdige produkt, altså kvinnen/Oslo, og som sitter på hovedkontoret, so to
speak, får all ære i stedet for den som i realiteten står bak råvarene som gir
produktet. Mannen/distriktene leverer de avgjørende råvarer mens Oslo/kvinnen
får æren. Det er en helt klar og tydelig nedvurdering av både mannen og
distriktene som kun simple råvareleverandører.
Om man ser på selve forutsetningen for den videre
foredlingen av råvaren mannen leverer, viser det også hvem som sitter på makten
(bokstavelig talt). Her må vi forholde oss til forskning. Det viser seg at
kvinnen vil ha det rent og ryddig før de evner å slappe av. Menn hviler best
når de kan ligge på sofaen og sløve mens fruen vasker, samtidig som de jobber
med å filtrere ut bråket fra fruen som ikke greier å se en mann ligge på sofaen
og slappe av. Mannen dokumenterer altså her evnen til å multitaske ved å gjøre
tre ting samtidig; hvile, sløve, samt overse kjefting. Annen forskning går her
videre og støtter opp under det ovenforstående. Den viser at kvinner har
kvalitativt signifikant bedre hvile når det faktisk er ryddet og rengjort i
huset og hun er ferdig med å kjefte.
Går vi så videre til forutsetningen av at det dette begynte
med sex, alt begynner jo med sex, ser vi et forskningsmessig klart mønster.
Kvinners ønske om sex henger nøye sammen med følgende faktorer, rolige
hjemmeforhold og fravær av krangel, god hvile, ryddig og rengjort hus. Det med
krangel er noe mannen best deeskalerer. En krangel forutsetter deltakelse av
mer enn en part. Siden det i mannens sofaligge kun er en aktiv part, altså den
kjeftende kvinnen, er det ingen krangel. Her bidrar mannen med andre ord til to
av de viktige faktorene, både hvile og rolige hjemmeforhold. Om kvinnen nå tar
den enkle jobben som er igjen å utføre, altså sørger for grundig rengjøring og
rydding, får hun etterpå legge seg ned og hvile.
Tar vi forskningen på alvor har vi nå klart hvilke konkrete
tiltak som skal til for å sikre flere barn og skape bedre forhold i distriktene
nettopp gjennom å få flere barn. Alt handler om mer og gjerne bedre sex, og
måten å få dette til er som følger: La kvinnen kjefte seg ferdig mens du hviler
på sofaen. Under denne prosessen blir huset både vasket og ryddet, mens både du
og fruen får den tiltrengte hvilestund. Når kvinnen ligger nedpå, kan jo du
ligge oppå, noe som legger til rette for mer og bedre sex med den følge at
dette igjen bidrar til å omgjøre distriktene til byer, gitt den befolkningsøkning
dette medfører. Sex er god distriktspolitikk! Senterpartiet har herved min
tillatelse til å bruke denne teksten i valgkampen.
onsdag 4. desember 2024
jeg har alltid skrevet
Jeg har alltid
skrevet…..
Jeg har etter hvert skrevet mange innlegg/skråblikk. Såpass
mange har det blitt at jeg funderer på om det kan være en ide å gi dem ut i
boks form. Dette satte i gang en ny tankerekke og jeg begynte å spekulere på
hvilke skråblikk jeg kunne bruke. Mest tenkte jeg på hva tittelen på en slik
bok skulle være, enhver bok må jo ha en fengende tittel om den skal fange
potensielle leseres blikk. Jeg ser også for meg at jeg måtte skrive en slags
innledning hvor det fremkommer hvorfor jeg skriver boken og der bør også
begrunnelsen for tittelen framkomme. Siden jeg i alle år har hatt skriving som
hobby, fant jeg at dette burde gjenspeiles i navnet på boken og ramlet derfor
ned på følgende tittel: «Jeg har alltid skrevet».
Om jeg nå utgir en bok og bruker denne tittelen, burde det
dekke min motivasjon for å gi ut boken, jeg har jo likevel alltid skrevet for
meg selv, faktisk siden lenge før PC var oppfunnet. Skulle vi ha PC i min
ungdom, måtte vi faktisk på sløyden og snekre den selv, tygg på den dagens
ungdom. Min gamle lærer, salig Solbjørg Altmann Jenssen leste mye rart jeg
skrev allerede som barneskoleelev, hun ga meg tilbakemeldinger og oppfordret
meg til å skrive mer, noe jeg valgte å gjøre. Det er noe med lærere som virkelig
engasjerer seg. Idar Notøy gjorde mye av det samme på gymnaset og de to må
dermed ta noe av skylden for min skrivetrang også i godt voksen alder. Her må
jeg stoppe opp litt og påpeke det åpenbare faktum at jeg er en mann, noe som i
høy grad vil påvirke leserens oppfatning av den eventuelle bokens tittel, i
motsetning til det følgende. Det ramlet det inn noen tanker om likestilling,
det kom liksom helt ut av intet der jeg satt i badstua og filosoferte. Jeg
tenkte på hva som ville skjedd om en dame hadde lignende tanker og tilsvarende
hobby som meg selv. Hva om en dame hadde gitt ut en bok med tittelen «Jeg
har alltid skrevet»?
Det er noe i meg som sier at vi ville blitt vurdert
forskjellig, den tenkte damen og jeg.
Om vi nå ser bort fra boktitler, finner vi at også på andre
områder blir kvinner og menn vurdert med forskjellige øyne, lengre er ikke
likestillingen kommet. Jeg hopper glatt bukk over dette med sol og sommer,
altså en tenkt situasjon hvor jeg og fruen begge sitter kun iført shorts eller
bikiniunderdel i sola bak hekken i hagen, slik at ingen ser oss. Om nå jeg går
iført kun shorts ut av hagen for å sjekke postkassen vil ikke naboer jeg møter
reagere nevneverdig. En mann i bar overkropp i 24 pluss og sol, er helt
innafor. Noe annet ville det nok vært om fruen gjorde det samme. Damer på over
50 må gjerne stille i kun bikinitruse (heter det det forresten?) bak en hekk i
hagen, men ikke på offentlig vei, jeg tør ikke engang tenke på damer over 70 i
bar overkropp på offentlig vei. Dette får meg forøvrig til å erindre min
bestemor og hennes syn på damer i bikini. Når jeg slo gresset med ljå bak
bestefars låve (han hadde regler som tilsa at der skulle det utelukkende slås
med ljå), raket alltid bestemor opp gresset iført kjole og skaut uansett sol og
temperatur. Jeg kan ikke engang forestille meg henne i bukser, langt mindre bikini.
Hvor mange av dagens menn på min alder har vært utsatt for en bestemor i
bikini? Sagt på bestemors måte ville det vært noe som; «Æ går da ikkje med
udyre mett bærre i ei grima»! Nei, vi vurderes ikke helt på samme måten.
Det ser altså ut til at vi stiller ulike krav til bekledning
for damer, men la oss se det på en litt annen måte. Om jeg nå får et drypp
eller to og finner ut at jeg skal vaske vinduene innvendig (det må minst to
drypp til før jeg gjør noe sånt). La oss si at jeg finner ut at jeg gjør dette
en fin lørdag uten en tråd på kroppen, jeg må da ha lov til å gå naken i mitt
eget hus, skulle man kanskje tenke? Om det så går en dame utenfor på veien som
skuer mitt nakne legeme innenfor vinduet, ville jeg umiddelbart blitt tiltalt
for blotting. Snur vi på det hele og det er nevnte dame som gjør samme
operasjon, like avkledd, i sitt eget hus, ville jeg blitt ansett som en pervers
kikker om jeg gikk forbi og tittet inn. Nei, vi vurderes definitivt ikke på
samme måten.
Om jeg i et øyeblikks vanvidd skulle finne ut at jeg var
opptatt av gardiner, og dermed møtte opp på en gardinbutikk en vakker sommerdag,
ville jeg gjerne møte min yngste datter, som jo har sommerjobb på en sånn
butikk. Hun ville ringt ambulanse umiddelbart om hun så sin gamle far vurdere
gardinstoff. Hadde hennes mor dukket opp i samme ærend, hadde hun ikke reagert
på noen som helst måte. Rent bortsett fra at de fleste menn umiddelbart ville
selvantent i selvforsvar stilt ovenfor gardinstoff i metervis, ville enhver
mann sannsynligvis blitt vurdert som både avviker, gal, kjønnsforvirret, innehaver
av fransk bil eller verre om han frivillig så på gardinstoff. Men og
gardinstoff er ikke kompatible størrelser. Damer som evner å passere
gardinstoff uten å stoppe, ville fått tilsvarende vurdering og også blitt dømt
som avvikere. Igjen, vi vurderes forskjellig.
Om jeg nå skulle skrive denne boken ville likestilling,
eller rettere sagt manglende likestilling vært tema. Da ville jeg tatt for meg kampen
for likestilling i dagens samfunn. Jeg ville talt høyt for min rett til å sette
skapet på plass hjemme, uten at fruen ber meg flytte det litt mer til venstre.
Jeg ville kjempet for retten til å drite i om gardinene er røde eller blå,
eller om det skal være gardiner i det hele tatt. Jeg ville slått et slag for å
kunne rette en harmdirrende pekefinger til fruen og si at jeg støvsuger når jeg
vil uten frykt for å måtte få rekonstruert fingeren senere og kanskje måtte
leve med konstant ringing i ørene og pungterte trommehinner. Jeg ville rope opp
om den urett det er å bli påtvunget og følge en dame i klesbutikk og så måtte
prøve klær man allikevel ikke trenger eller overhodet har til hensikt å kjøpe. Jeg
ville skrevet en vill protest mot det å leve under konstant trussel om plutselig
og få høre «kjære, jeg må snakke sammen», for etterpå å få høre hva du
mener om saker og ting.
Jeg vet at likestilling for menn er for sent for min
generasjon. I boken ville jeg likevel tatt kampen om likestilling for min sønn,
min sønnesønn og senere generasjoner.
søndag 17. november 2024
Faste plasser og kryssprat
«Er det faste plasser her eller….»? Middagsgjesten kommer leende med spørsmålet alle besøkende stiller når man er invitert til bords og en bedre middag hos nære venner, vel vitende om svaret. Selv svarer du «neida, bare sitt hvor dere vil», mens du smiler og tviholder i rygglenet på din egen stol ved matbordet. Kona gjør selvsagt det samme, og skuespillet er fullendt. Situasjonen er velkjent for de fleste. Høfligheten tvinger oss til å forsikre om at gjestene selvsagt kan sette seg hvor de vil, underforstått bare ikke der du har din plass. Alle kjenner reglene, gjestene vet godt at de ikke må røre stolen din, og du vet at de ikke gjør det. Men reglene må følges, dermed spørres og svares det, helt uten at det betyr noe som helst.
Det er ingen spøk dette med faste plasser. Det er en meget alvorlig sak. Like alvorlig og viktig som det er å late som om det faktisk ikke er faste plasser. Ritualene må følges, kan hende er det typisk norsk? Jeg undres om ikke dette kan defineres som en norsk kjerneverdi, helt på høyde med vårt demokratiske sinnelag. Kanskje forsvarer vi vår faste plass like hardnakket som vi forsvarer demokratiske kjerneverdier i samfunnet vårt. Like fullt er det viktig at vi aldri innrømmer det åpent. Vi blir på en måte litt som russere. De forsikrer at valget var demokratisk og at alle regler ble fulgt, det var ingen russiske soldater på Krimhalvøya før innbruddet hos naboen, de blander seg ikke i andre lands valg. Alle vet at det ikke er sant, men de later som om det er sant uansett. Sånn er reglene.
Diktaturer har gjerne en vane med å kalle seg demokratiske republikker; Nord-Korea, Kina, Russland, Venezuela, og så videre. Alle, fra «velgerne», via oss som ser på utenfra, til lederne vet at alt er et skuespill men det må likevel forsikres om at det ikke er det. Det går en linje fra kinesiske og andre diktaturers «frie valg» til meg og deg når vi har middagsgjester. Keiser Augustus i det gamle Rom skrev en biografi til ettertiden hvor han ville fremstå som det motsatte av det han egentlig var, en diktatorisk keiserspire i republikken. Er vi i bunn og grunn alle diktatorer der vi står og forsikrer om at det ikke finnes noen faste plasser?
Jeg drar stundom til Bodø i forbindelse med jobb. Da er det gjerne møter eller seminar det dreier seg om. Du kommer inn i et stort rom hvor det står eksempelvis 8 stoler rundt hvert bord, gjerne 10 bord eller så, avhengig av antall påmeldte. Du setter deg på en plass og henger jakka over stolryggen. Dette er en markering, omtrent som når hannhunden pisser på en stolpe. Du markerer ditt territorium. Det er din stol. Du eier den og alle andre må ligge langt unna. I løpet av de første sekundene du har kommet inn i rommet har du effektivt markert revir og fått hevd på plassen denne dagen.
Om du forlater rommet til lunsj, tar du gjerne jakka med. Kanskje skal dere på en annen restaurant for å bespises. Når du kommer tilbake vet du godt hvor du skal. Du går rett til din egen plass. Den du har pisset på, og dermed markert etter alle kunstens regler. Stakkars den jævelen som ikke skjønner at stolen er opptatt, selv uten jakke. Det skjer nemlig at en eller annen komplett tulling ikke skjønner reglene. Han setter seg skamløst på din plass. Kanskje ler han og sier at det er viktig å bryte isen litt, flytte på oss og bli kjent med nye mennesker. «For en jævla idiot», tenker vi andre rundt bordet.
Så slår vårt demokratiske og fredelige sinnelag inn. Du har mest lyst til å drepe jævelen. Han har jo tatt stolen din. Det er like ille som om han sjekker opp kona di. Sånt gjør man bare ikke. Likevel gjør vi ingenting. Vi koker innvendig, men ønsker innerst inne at han skal brenne i helvete til evig tid. Reglene er brutt. Verden blir aldri den samme. Vi har blitt påtvunget despotiet. Tyranneriet har seiret.
Her om dagen var jeg i et jobbmøte. Vi satt i hestesko og møtet fulgte oppsatt plan. Før lunsj sa imidlertid møteleder at vi skulle ta nye plasser etter lunsj. Vi skulle bryte isen litt og sitte med andre, bli bedre kjent mente hun. Hun oppfordret med andre ord til organisert utroskap, det var som om hun ropte ut at «nå skal vi ha swingersparty dere». Det skjedde aldri. Hun så rundt og tok hintet i våre drepende blikk. Vi satt på samme plass etter lunsj. Dette møtet ble heldigvis ikke ødelagt. Vi fikk jobben gjort og gikk hjem etterpå. Putin døde, Kim Jung-Un ble styrtet, det ble frie valg i Kina. Demokratiet og menneskerettene seiret, for en gangs skyld.
Det finnes andre ting som bare er sånn. Damer bare er sånn. Damer er egentlig noen rare menn. De har rare regler som menn ikke skjønner. Om vi går tilbake til begynnelsen. Etter den koselige middagen, setter man seg i stua og benker seg i møblene som kranser stuebordet. God drikke på bordet og alt ligger til rette for en koselig aften. Da er det at dameregler slår inn. De har nemlig et system for settingen. Du kan ta gift på at om du setter deg på en plass, får du din egen eller den andres kone ved din side, og det er jo hyggelig. Det som ikke er like hyggelig er at den andre damen da er lynkjapt ute og setter seg rett ovenfor deg. Da må den andre mannen sette seg vis a vis din borddame og katastrofen er et faktum.
Det som nå skjer er at damene begynner å kakle om duker, gardiner, juleserviser, unger, skolegang og annet tull, mens mennene effektivt er stengt ute. Menn kan aldri måle seg i bordslarv og dermed blir vi sittende og lytte til endeløse utlegninger om dette og hint. Prøver vi å snakke med hverandre, bare øker de volumet og prater fortere. Vi har havnet i den onde sirkel, den er som kjent noe helt annet enn den gode trekant, men det er en annen historie. Jo mer vi forsøker å prate om fornuftige ting som biler, bikkjer og andre seriøse ting, jo mer drar de det til i en volumkonkurranse vi aldri kan vinne. Vi har havnet i krysspraten, damene snakker diagonalt og utestenger oss, nesten like ille som «blikking», bevisst krenking altså. Som gammel befalingsmann, vet jeg et og annet om kryssild. Det er ikke bra å havne under kryssild, slett ikke bra. Det er likevel ingenting mot å ha to damer som kryssprater. De får to mitraljøser til å blekne i forhold.
Som representant for den tause majoritet vil jeg slå et slag for å tillate positiv sosial vold, opplæringsvold, kanskje ikke direkte gladvold, men det bør bli sosialt akseptert å gi en som tar plassen din en dusteklapp med flat hånd. Bare sånn i bakhodet for slik å minne ham på visse sosiale koder. Han bør jo egentlig se dette som en vennetjeneste, en vennlig korreksjon på en måte. Samtidig må damer skjønne at det må bli slutt på kryssprat. Alt blir bedre om gutta får sitte rett ovenfor hverandre, mens damer også prater rett frem. Det blir liksom litt mer skikk på verden slik. Vi bør ta dette på alvor i en situasjon hvor Putin vaser i vodkafylla om en ny multipolar verdensorden, en verden hvor krysspraten rår og hvem som helst kan ta plassen din.
søndag 3. november 2024
Kong Durek den første
I Norge har vi valgt å holde oss med et kongehus, noe vi har gjort siden unionen med våre svenske brødre ble oppløst. I det Herrens år 1905 valgte befolkningen med 79% flertall at vi ønsket monarki og med det den danske prins Carl som Norges konge. Det må her legges til at de stemmeberettigede den gang ikke innbefattet kvinner. 260.000 stemmeberettigede norske menn stemte for. Som et apropos kan det sies at 280.000 kvinner deltok på en demonstrativ underskriftsaksjon om temaet, uten at det fikk noen betydning for resultatet. Det skulle gå ytterligere 8 år før kvinner fikk stemmerett. Andre interessante faktum er at avkriminaliseringen av homofili ble vedtatt i 1972 (min bror som er født i 1971 er altså født kriminell), loven om likestilling ble vedtatt i 1978, samt at det i 1990 ble vedtatt at kvinner er arveberettigede som tronfølgere på lik linje med menn, dog uten tilbakevirkende kraft. I 2016 ble også lov om endring av juridisk kjønn vedtatt. Dette er fakta du må ha i bakhodet når du leser videre.
Landet lever i dag med en svært godt likt konge, selv om han nok har sett sine beste dager, alderen tatt i betraktning. Han har utøvd sin gjerning til de flestes tilfredsstillelse. Vi beroliges av at hans nest eldste barn, altså Kronprins Håkon Magnus ser ut til å følge i sin kjødelige fars verdige fotspor. Kongerekken er dermed tilsynelatende trygt forankret i en familie hvor skandaler ikke ser ut til å ha skadet monarkiets omdømme, i hvert fall frem til for ikke så lenge siden. Meningsmålingene viser nå at støtten til monarkiet fortsatt er stor, men synkende. Jeg lar eldstesønnen til Mette Marit og hans høyst brokne bakgrunn ligge, og ser heller på hva som kan være årsaken ut over dette, og hvilke fremtidsutsikter et fremtidig monarki teoretisk kan føre til.
Den eldste av Kongens barn har vist seg å ville følge sin egen vei. Hun fant at livet som prinsesse ikke var noe særlig å trakte etter og valgte heller noe annet. Hun ville selvsagt gjerne beholde fordelene økonomisk, med de utfordringer dette gir, noe som har gjort henne til favoritt i de deler av media vi ikke nødvendigvis oppfatter som spesielt seriøse. Jeg må innrømme at kongestoff ikke har vært blant det jeg har interessert meg nevneverdig for, men etter at alle kanaler var fylt opp med en heidundrende bryllupsfeiring i Geiranger i sommer, måtte jeg lese meg litt opp. Dette førte til at jeg gjorde meg noen tanker om saken.
Martha Louise startet ut i friskt driv med å velge en noe alternativ livsstil. Hun giftet seg med en fyr som var trist som fan. Det ble tilløp til skandale da hun skilte seg, men det gikk over. Mye leven ble det da hun startet engleskole og hevdet at hun hadde evner ut over det de fleste regner som mulig. Etter hver la hun ned engleskolen og viste med det at hun ikke akslet undervisningsansvaret fullt ut. Takket være henne risikerer vi nå at en rekke ufaglærte engler vaser rundt i samfunnet, men vi tilga henne det også. Vi syntes like til det var synd på både henne og barna da hennes tidligere ektemann begikk selvmord, det skulle ellers bare mangle.
Så gikk hun videre og nå begynte det å bli mer pikant. Hun traff en ny livsledsager, noe vi jo unner alle i tilsvarende situasjon. Denne gangen en amerikansk mann. For noen var det selvsagt skandale at han var farget, og endatil hadde vært i et tidligere forhold med en mann. De fleste kongeinteresserte lot heldigvis dette ligge og ønsket henne lykke til, de mindre interesserte ga egentlig blaffen og godt er nå det. Det hele begynte likevel å ta litt av da Durek viste seg å være en temmelig spesiell type. Ikke bare hadde han overnaturlige evner. Han viste seg også å være av en annen art, han er etter eget utsagn et reptil. Som om ikke det var nok kom han til overmål fra en annen galakse, og solgte medaljonger som kunne kurere alt fra penisavtrykk i vaginaer til snusleppe, via tarmkreft og forstørret prostata. Om ikke medaljongen hjalp, kunne han mane ut de onde ondene som forårsaket trøbbelet. Dette ble vel mye å svelge for ellers positive nordmenn. Personlig er jeg sjeleglad for at min meget kongetro bestemor slapp å oppleve dette.
Etter mye bråk sa hun i 2001 fra seg retten til apanasje og ble etter enda mer bråk i 2019 enig med sin far om ikke å bruke prinsessetittelen kommersielt. Mange mener hun driter blankt i dette på daglig basis, noe hennes salg av sitt eget bryllup med reptilet i sommer, til rent kommersielle interesser kanskje viser. Til og med de mest kongeinteresserte nordmenn erkjente det tragikomiske i bryllupsgjester dekket av hvite laken. Selv lo jeg godt og mintes salig bestemors klestørk.
Hva har så dette med arverekken å gjøre? Dagens arving er mann, får tittelen Konge og hans hustru blir Dronning. Deres to barn følger deretter i køen. Først som nummer 4 kommer Martha Louise, som dermed kan se langt etter tronen. La oss et øyeblikk se for oss at Martha Louise likevel kunne se seg selv som kongelig, ja endog som regjerende monark. Hva ville skjedd om vi la til grunn at Martha Louise ville utfordre dette og hevde sin rett til regenttittelen. Da får vi en interessant øvelse. Rent teoretisk er det faktisk mulig at følgende kunne skje:
Martha Louise kan rettslig utfordre arvefølgeloven av 1990, ved å vise til at denne strider mot likestillingsloven av 1978. Om hun vinner frem vil hun kunne hevde retten til tronen og slik bli kronet til Dronning. Da vil hennes mann Durek få tittelen Dronninggemal, etter nåværende lovforståelse. Dette ville Martha Louise kunne hevde er i strid med likestillingsloven idet en kvinnelig gemal jo ville fått tittelen Dronning, jamfør Mette Marit og Sonja. For ordens skyld er det slik at Kongen selv har mye å si om dette med titler, men han vil nok fort finne at han er høyst inhabil i denne saken og klokelig holde kjeft. Han vil i tillegg fort bli innhentet av egne utsagn om hva nordmenn er i en av hans mange minneverdige taler. Domsstolen kan også, og det mest sannsynlig, komme til at dette ikke er veien å gå. I beste fall vil det kunne ta lang tid, og om Kongen rakk å dø før dom falt, ville det blitt virkelig kongesnurr om hun vant frem rettslig etter at broren var blitt kronet.
Det finnes en enda mer interessant vinkling. Martha Louise kan etter loven av 2016 søke om bytte av juridisk kjønn. Dette krever i dag kun en søknad til folkeregistermyndighetene og er slik sett en formalitet for et voksent menneske. Dette forutsetter igjen at Durek ikke sliter med å være gift med en mann, noe hans tidligere uttalelser om kjønn og kjærlighet ikke tyder på. Dette er upløyd mark. Hva skjer om Martha Louise blir mann, er gift med en mann og krever arverett til tronen når Kongen er inhabil og ingen presedens finnes?
Da kan det skje at resultatet blir at Kong Martha Louise den første overtar tronen når Kongen faller fra. Kongen er da gift med Kong Durek den første nummer to og vi får ønske dem et langt og godt ekteskap. Om Kong Martha Louise faller fra, har vi fortsatt Kong Durek den første, nå nummer en. Mer interessant blir det om ekteskapet ender i kongelig skilsmisse. Da må Kong Durek den første abdisere. Han kan dermed titulere seg DuRex den første, og helt sikkert den siste.