søndag 7. juni 2015

På verksted med bilen

Jeg har over tid nå vært plaget med et problem med bilen. Det kommer en ulyd fra høyre side fremme når jeg kjører på ujevn vei. Min kunnskap om hvordan fikse slikt er såvidt begrenset at jeg har besøkt ulike verksteder og fått samme svar overalt. De hadde ikke tid før langt ut i juli.

I desperasjon dro jeg over grensen og innom et lite verksted drevet av en fyr som heter Slobodan. Han hadde heller ikke tid men etter at jeg fikk et sammenbrudd og forklarte hvor hjelpeløst lite jeg kunne om mekaniske ting spurte han om jeg virkelig ikke kunne noe om bil noe jeg bekreftet og da endret det seg.

Han ble oppriktig bekymret for meg lovte å se hva som forårsaket denne ulyden og samtidig ta en full sjekk på bilen for han sa han syntes jeg så ut som en ærlig mann.  Dagen etter ringte han og sa det var bra jeg kom innom for det var en del som måtte gjøres. Det hadde seg slik at flippoverstaget hadde løsnet fra flensebolten, den som gir kraft inn i hylsekammeret. Siden dette fort kunne føre til motorhavari anbefalte han å fikse dette først.

Det viste seg å bli dyrt men han var heldigvis skvær og ga meg spesialpris siden jeg var en grei kar. Uka etter var dette fikset men så viste det seg at mens han jobbet i hylsekammeret hadde kryssboltlageret som holder kurongakslingen vist en slakk. Det ble billigst om han fikset dette mens han var inne i hylsekammeret så han fikset dette med en gang. Jeg var litt bekymret for kostnaden men siden vi var blitt venner fikk jeg en kjempepris på dette.

Det var fint jeg fant denne karen ellers hadde dette fort blitt en dyr affære. Han ba meg ringe neste dag for da skulle han også ha rutinemessig sjekket bremsene. Det viste seg at det var litt å gjøre her også. Noe som heter splintopphengsmojengen hadde slipt over turbofrikaseen i venstre glidekammer på kalipperen fremme og gitt riper i selve frikaseen noe som fort kunne gitt trøbbel ved sterkt bremsepåtrykk i sidevind. Slike turbofrikaseer er jo følsomme for sidevind.

Han kunne imidlertid slipe ned ripene uten å skifte turbofrikaseen noe som reduserte kostnadene betraktelig siden det gjaldt en nær venn. Slobodan var som sendt fra himmelen. Han foreslo at han kunne ordne litt slik at motoren minsket avgasstrykket på intercoolerens senterstag slik at jeg ikke fikk trøbbel på neste EUkontroll også og siden bilen da ville være som ny slo jeg til.

Regninga kom på litt over 60.000 svenske. Jeg syntes dette var litt mye men Slobodan viste seg å være, ikke bare grei men også miljøvennlig. Hvis jeg betalte uten å få kvittering sparte jeg både penger og miljø. Dette ville han bare gjøre siden det var meg. Han foretrakk det slik for miljøets skyld. Papirmengdene bare kvitteringene forutsatte på hans verksted alene tok fort knekken på en regnskog.

Dermed betalte jeg 50.000 og syntes jeg var kjempeheldig. Ikke hver dag man sparer både penger og miljø.  Nå kjører jeg rundt med en miljøvennlig bil med orden på det meste og synes jeg er verdens heldigste som har en venn som Slobodan. Enda plages jeg med en ulyd på høyre side fremme når jeg kjører på ujevn vei men dette skal Slobodan fikse neste år når han tar EUkontrollen.

1 kommentar:

  1. Hei!
    Jeg ville bare legge igjen en liten kommentar til deg her å takk for mye fint lesestoff her inne. Jeg er selv blogger og blogger om alt mellom himmel og jord. Din blogg fant jeg da jeg søkte etter noe bilgreier jeg har blogget om nylig.
    ☺ Ta en tur innom en gang da ☺
    Hilsen Johan i Spania

    SvarSlett